ENVIRONMENTAL CULTURE AS AN INTEGRATING AXIS OF THE TRAINING PROGRAM IN TECHNICAL ASSISTANCE AND RURAL EXTENSION (ATER) FOR AGRARIAN REFORM SETTLEMENTS (PROFOR-EXT) OF THE UNESP CENTER IN SÃO JOSÉ DO RIO PRETO
DOI:
https://doi.org/10.56238/revgeov16n4-080Keywords:
Environmental Culture, ATER, PROFOR-EXT, Agroecology, Sustainable Development, Unesp, São José do Rio Preto, Traditional Knowledge, Rural SettlementsAbstract
This article explores the main achievements and initiatives of the team at the São José do Rio Preto Unesp Center of the Technical Assistance and Rural Extension Training Program (ATER) for Agrarian Reform Settlements (PROFOR-EXT), from the perspective of "Environmental Culture." The analysis is based on a description of the program's activities and the offering of an extension course entitled: "Environmental Culture in the Caipira Territory: Fruit and Vegetables, Agroforestry, and Soil Health." It argues that these achievements are not mere technical or educational advances, but rather concrete manifestations of a developing "Environmental Culture" that values traditional knowledge, promotes territorial economic solidarity, seeks adaptation to climate change, and aspires to the institutionalization of sustainable practices. The research and extension efforts at the São José do Rio Preto Unesp Center demonstrate a commitment to fostering a critical and transformative environmental consciousness, essential for sustainable rural development and the (re)existence of communities.
Downloads
References
BERY, M. G. La Cultura Ambiental y el promotor cultural: una mirada necesaria en la comunidad “El Tivoli” en Santiago de Cuba. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente, 2009. 80 p. Dissertação (Master en Desarrollo Cultural Comunitario) – Programa de Pós-graduação em Desarrollo Cultural Comunitario, Facultad de Humanidades, Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, 2009.
DIEGUES, A. C. (Org.). Saberes tradicionais e biodiversidade no Brasil. Brasília: Ministério do Meio Ambiente; São Paulo: USP, 1999.
FLORES, M. A identidade cultural do território como base de estratégias de desenvolvimento – uma visão do estado da arte. Territorios com identidad cultural. Centro Latinoamericano para el Desarrollo Rural - Rimisp, Anais do Seminário Rimisp 20º Aniversário, 2006. 46 p. Disponível em: < www.rimisp.org >. Acesso em: 30 jun. 2014.
IRIZARRI, L. S. El desarrollo de una Cultura Ambiental en el contexto comunitario de Cuba. 2010. Universidad de Granma, Jiguaní, Cuba. Centro de Trabajo: Sede Municipal Universitaria. Disponível em: < www.monografia.com >. Acesso em: 30 jun. 2014.
MARINS, P. C. G. A vida cotidiana dos paulistas: moradias, alimentação, indumentária. In: SETUBAL, Maria Alice (Org.). Modos de vida dos paulistas: identidades, famílias e espaços domésticos. São Paulo: Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária / CENPEC, Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2004. v. 2. p. 1-3.
PÉREZ-RUBIO, C. V. El diseño ambiental en Nuestra América: colonización o liberación. Archipiélago. Revista Cultural de Nuestra América. México, v. 11, n. 41, 2003. p. 54-57.
_____. Y el perro ladra y la luna enfria. Fernando Salinas: diseño, ambiente y esperanza. México: UNAM, UAM-A, UIA, 1994
QUESADA, M. de. La Cultura Ambiental comunitaria: un reto de la integración escuela-comunidad. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente, 2002. 125 p. Dissertação (Master en Desarrollo Cultural Comunitario) – Programa de Pós-graduação em Desarrollo Cultural Comunitario, Facultad de Humanidades, Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, 2002.
VILLELA, Fábio F.; MORGADO, Paulo V. de J.; SILVA, Antônia R. S. e; TEODORO, Janaina T. S.; SANTOS, Clessio M.; SPONTON, Douglas W. Agroecologia e sustentabilidade no território caipira: formação e práticas em agrofloresta e saúde no solo. In: SILVA, Ana C. de L.; SCHREINER, Camila T.; BRAGA, Daniel P. P.; SILVA, Josenildo de S. (Orgs.). ProforEXT [livro eletrônico]: Programa Nacional de Formação em ATER para Assentamentos de Reforma Agrária e Contribuições para a Agenda 2030. 1. ed. Goiânia-GO: Cegraf UFG, 2025, v. 1, p. 311-334. Disponível em: < https://portaldelivros.ufg.br/index.php/cegrafufg/catalog/book/788 >. Acesso em 18 set. 2025.
VILLELA, Fábio F. To aggressions, we (re)exist with the environmental culture of Nuestra America. Science and Connections: The Interdependence of Disciplines. 1. ed. São José dos Pinhais-PR: Seven Editora, 2025, v. 1, p. 1-18. Disponível em: < https://sevenpubl.com.br/editora/article/view/6455 >. Acesso em 18 set. 2025.
_____. Cultura Ambiental no território caipira: história e saberes tradicionais das mulheres do noroeste paulista. Retratos de Assentamentos. v. 19, p. 323-350, 2016. Disponível em: < https://retratosdeassentamentos.com/index.php/retratos/article/view/200/194 >. Acesso em 18 set. 2025.
_____. Centro virtual de estudos e culturas do mundo rural. 2014. Projeto de Extensão. Net, São José do Rio Preto – SP, 2014. Disponível em: < http://www.cecmundorural.com.br >. Acesso em 16 dez. 2023.
_____ Canal Youtube Fábio Fernandes Villela. YouTube. Internet, São José do Rio Preto – SP, 2011. Disponível em: < https://www.youtube.com/user/fabiovillela100/ >. Acesso em 17 dez. 2023.