SOWING IDEAS, CULTIVATING CITIZENSHIP: THE YOUNG SENATOR PROGRAM AS A PUBLIC COMMUNICATION STRATEGY

Authors

  • Ana Lucia Coelho Romero Novelli
  • José Gaspar Nayme Novelli

DOI:

https://doi.org/10.56238/revgeov16n5-177

Keywords:

Public Communication, Political Literacy, Legislative Education, Citizenship, Sustainability

Abstract

This article analyzes the Young Senator 2025 Program as an educational and communicational public policy aimed at citizen formation. The study investigates how legislative experience promotes political literacy, ecological awareness, and civic engagement among Brazilian youth. Using qualitative methodology based on content analysis of essays and questionnaires applied to participants, the research demonstrates that the program consolidates a practice of public communication, transforming knowledge into political action and strengthening democratic citizenship. The results indicate that simulated parliamentary experience fosters critical competencies, promotes democratic values, and encourages active social participation. The program represents a replicable model for citizenship education, contributing to the rebuilding of trust in democratic institutions and forming a new generation of politically engaged individuals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMADA, Maria Paula et al. Parlamentos digitais e participação política: análise das plataformas de engajamento cidadão. Revista Brasileira de Ciência Política, n. 30, p. 285-318, 2019.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2016.

BRANDÃO, Elizabeth Pazito. Conceito de comunicação pública. In: DUARTE, Jorge (Org.). Comunicação pública: Estado, mercado, sociedade e interesse público. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2012.

COSSON, Rildo. Letramento político: trilhas abertas em um campo minado. E-legis, v. 12, n. 30, p. 16-38, 2019.

DANTAS, Helga et al. Educação política, democracia e demanda jovem: a visão de estudantes de ensino médio sobre a política. E-Legis: Revista Eletrônica do Programa de Pós-Graduação da Câmara dos Deputados, v. 12, n. 30, p. 39-61, 2019. DOI: https://doi.org/10.51206/e-legis.v12i30.518.

FREITAS, Camilly da Silva. Narrativas sobre o Bicentenário da Independência do Brasil: análise das produções discentes do Concurso Jovem Senador 2022. 2025. 63 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em História) -- Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2025. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/45674. Acesso em: 3 set. 2025.

HARLOS, Franciele Ebling; SOUZA, Sandra Aparecida de. Letramento político no ensino médio: recursos pedagógicos, metodologias e instituições. Caderno Pedagógico, v. 22, n. 5, e15139, 2025. DOI: https://doi.org/10.54033/cadpedv22n5-250.

IPU -- Inter-Parliamentary Union. Global Parliamentary Report 2022: Public engagement in the work of parliament. Geneva: IPU, 2022.

KOÇOUSKI, Marina. Comunicação pública: construindo um conceito. In: MATOS, Heloiza (Org.). Comunicação pública: interlocuções, interlocutores e perspectivas. São Paulo: ECA/USP, 2013.

LEFF, Enrique. Ecologia política: da desconstrução do capital à territorialização da vida. Campinas: Editora Unicamp, 2021.

MAINIERI, Tiago; RIBEIRO, Eva Arantes. A esfera pública hiperconectada e suas implicações na comunicação pública contemporânea. Organicom – Revista Brasileira de Comunicação Organizacional e Relações Públicas, São Paulo, v. 21, n. 45, p. 89-101, maio/ago. 2024.

MANGUE, Daniela Cristina da Silva. (In)formação, um caminho para a participação política? Um estudo de caso sobre o Programa de Educação para a Cidadania da ALMG. Revista Brasileira de Educação, v. 13, n. 38, p. 283-294, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-99362008000200016.

MARTINS, Lúcio; BARROS, Antonio Teixeira de. Influências do Parlamento Jovem Brasileiro no comportamento político dos egressos: análise da autopercepção dos jovens participantes. Revista Brasileira de Ciência Política, v. 27, n. 1, e705, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-335220182705.

MATOS, Heloiza. Comunicação pública, esfera pública e capital social. In: DUARTE, Jorge (Org.). Comunicação pública: Estado, mercado, sociedade e interesse público. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2011.

OPENAI. ChatGPT. Disponível em: https://chat.openai.com. Acesso em: 12 out. 2025.

RIBEIRO, Ednaldo Aparecido; CARVALHO, Dennison de Oliveira. Letramento político entre jovens eleitores no Brasil. Opinião Pública, v. 26, n. 1, p. 1-28, 2020.

ROTHBERG, Danilo et al. Parlamentos digitais: inovação democrática na era da informação. São Paulo: Editora Unesp, 2021.

SAMPAIO, Thiago; SIQUEIRA, Marina. Impacto da educação cívica sobre o conhecimento político: a experiência do programa Parlamento Jovem de Minas Gerais. Opinião Pública, Campinas, v. 19, n. 2, p. 380-402, nov. 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-62762013000200006.

SANTOS JÚNIOR, Edson Gil. Funções educativas dos parlamentos digitais: uma análise comparada dos programas de letramento político e parlamento jovem dos legislativos brasileiros e europeus. 2022. Tese (Doutorado em Ciência Política) -- Programa de Pós-Graduação em Ciência Política, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2022.

SORRENTINO, Marcos et al. Educação ambiental crítica: formação política para a sustentabilidade. Ambiente & Sociedade, v. 23, e02043, 2020.

ZÉMOR, Pierre. La communication publique. Paris: Presses Universitaires de France, 1995.

Published

2025-11-21

How to Cite

Novelli, A. L. C. R., & Novelli, J. G. N. (2025). SOWING IDEAS, CULTIVATING CITIZENSHIP: THE YOUNG SENATOR PROGRAM AS A PUBLIC COMMUNICATION STRATEGY. Revista De Geopolítica, 16(5), e1002. https://doi.org/10.56238/revgeov16n5-177