MULTICULTURALISM AS A COLOR(ACTION) FOR CHILDREN'S EDUCATION IN BRAZIL?
DOI:
https://doi.org/10.56238/revgeov16n4-010Keywords:
Multiculturalism, Interculturality, Children, EducationAbstract
This article presents three perspectives that multiculturalism encompasses: assimilationist multiculturalism, differentialist multiculturalism, and interactive multiculturalism (interculturality). In this sense, the multiculturalist approach emerges as a mechanism with characteristics that would enable the valorization of differences and diversity in the production of identities of socially subalternized and stigmatized groups. Multiculturalism would thus play an important role in understanding and strengthening the struggles waged by historically marginalized groups. Within this excluded population, this article focuses on the situation involving Brazilian children, especially black, indigenous, orphaned, and exposed (abandoned) children, identifying different challenges and abuses to which they were subjected during the colonial period, the Brazilian Empire, and the republican phase. Finally, this work aims to expand the words that offer a new understanding of education, with the potentialization of children's singularities and the alert for a new way of seeing nature, physical spaces and experiences, replacing competition with solidarity and criticizing the modeling process that children are victims of in childhood.
Downloads
References
ANCHIETA, José de. Cartas: Informações. Fragmentos históricos e sermões. Belo Horizonte: Itatiaia; São Paulo: Universidade de São Paulo, 1988, p. 55 (Cartas Jesuítas, 3).
ARANTES, E. M. M.. Deficiências ou diversidade humana? Psic. Clin., Rio de Janeiro, vol. 27, N. I, p. 269-273, 2015.
ARANTES, E. M. M.. Dos livres e dos cativos ? Breves apontamentos sobre a História das crianças no Brasil. Serviço Social em Debate, v. V.5, p. 1-13, 2022.
ARANTES, E. M. M. Verbete Santa Casa da Misericórdia. Dicionário Histórico de Instituições de Psicologia no Brasil. Coordenação geral: Ana Maria Jaó-Vilela. – Rio de Janeiro: Imago; Brasília, DF: CFP, 2011. Disponível em: http://newpsi.bvs- psi.org.br/ebooks2010/pt/Acervo_file/DicionarioHistorico.pdf
CANDAU, Vera Maria Ferrão. Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. Revista Brasileira de Educação, v. 13, p. 45-56, 2008
KRENAK, Ailton. Futuro ancestral — 1a ed. — São Paulo : Companhia das Letras, 2022, p. 128.
MARINGONI, Gilberto. O destino dos negros após a Abolição. Desafios do Desenvolvimento, Brasília, p. 34 - 42, 01 dez. 2011.
McLAREN, Peter. Multiculturalismo crítico. Trad. Bebel Orofino Shaefer. São Paulo: Cortez, 1997
MIGLIARI, Maria de Fatima Bastos Menezes. Infância e adolescência pobres no Brasil: análise social da ideologia. Dissertação (Mestrado), Departamento de Sociologia e Política, PUC-Rio, Rio de Janeiro, 1993.
SEN, Amartya. O racha do multiculturalismo. Folha de S.Paulo, São Paulo, Suplemento Mais, p. 8, 17 set. 2006.
SOLOMON, A. (2013). Longe da árvore: pais, filhos e a busca da identidade. Rio de Janeiro: Companhia das Letras, 1050 p.