UNDERSTANDING THE STORY BEHIND THE IMAGES IN TERREIRO AXÉ ILÊ OBÁ

Authors

  • Eunice Gonçalves Queiroz
  • Henrique Cunha Junior

DOI:

https://doi.org/10.56238/revgeov16n4-036

Keywords:

Photography, Narratives and Memories, Candomblé Terreiro, Structural Racism, Brotherhood

Abstract

Photographic equipment essentially uses the technique of capturing light to create a visual representation of a moment or scene, resulting in what we call a photo or photograph. For decades, photographs were restricted to elite groups expressing their values ​​and desires, without considering those being photographed. Beginning in the 1980s, with the popularization of this possibility of recording, we began to have personal archives, allowing narratives to be resonated with those photographed. This article analyzes images and narratives in their performance, whether activated as a procedure in the elaboration of positionality or from other approaches. It uses as a starting point the daily tasks and construction of the Axé Ilê Obá terreiro in São Paulo, with its great struggles to build it and then to avoid its demolition, and the various moments in which the brotherhood served as its guiding force. Thus, in the silenced words that can now be heard, we have this Candomblé group that for many centuries had to remain hidden, thanks to the various forms of structural racism in Brazil. But although criminal racism persists, this group can now exist.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AZOULAY, Ariella Aïsha. (2016) Photography Consists of Collaboration: Susan Meiselas, Wendy Ewald, and Ariella Azoulay in Camera Obscura Feminism Culture and Media Studies. Disponível em: https://www.researchgate.net/figure/Ariella-Azoulay-Wendy-Ewald-and-Susan-Meiselas-in-association-with-graduate-students_fig1_301718016. Acesso: 14 jul. 2025.

BOFF, Leonardo. A águia e a galinha. 4ª ed. RJ: Sextante, 1999.

CALVO, Daniela. O terreiro de candomblé como espaço de construção do sagrado e de materialização da memória ancestral. Revista Ciência da Religião, v. 19, n. 2, 2019.

CUNHA JUNIOR. Entrevista: Gostaria que contasse sua história no Axé Ilê Obá? Via – Online: Google Meet. Entrevistado: Fortaleza - CE / Entrevistadora: São Paulo – Capital. Entrevista pessoal concedida a [Cecília Negrão], em 25 de novembro de 2017.

DELEUZE, Gilles. GUATTARI, Félix. Mil Platôs – capitalismo e esquizofrenia. Tradução Peter Pál Pelbart e Janice Caiafa. Vol.5 Editora: 34 São Paulo. 1997.

FANON, F. Pele negra, máscaras brancas. Salvador: Editora Edufba, 2008.

GEARY, C.M. Photographs as Material for African History Some Methodological Considerations. History in Africa, 13:89-116, 1986

KRENAK, Ailton. (2019) Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras.

Material Educativo Exposição Levantes – Curadoria de Georges Didi-Huberman. Período de 18 de outubro de 2017 a 28 de janeiro de 2018. SESC – Pinheiros

MELO, Fábio de. O verso e a cena. São Paulo: Globo, 2010.

MORTIMER, Junia; SILVA, Janaina Chavier. Escrita-Imagem-Cidade: sobre observar uma rua em transformação. In: Anais do Encontro Nacional da Associação de Pesquisa e Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo: Encruzilhadas – convergências e dispersões. Anais...Rio de Janeiro(RJ) FAU/UFRj, 2024.

MUSA, Priscila Mesquita. Quem vê cara não vê ancestralidade [manuscrito] : arquivos fotográficos e memórias insurgentes de Belo Horizonte. Tese (doutorado) – Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Arquitetura. 2022.

QUEIROZ, Eunice Gonçalves. Orixás e a sua complexidade sistêmica com Design, Arquitetura e Urbanismo e Arte no terreiro Axé Ilê Obá em São Paulo. 2023. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2023. 200 p.

QUEIROZ, E.G. CUNHA JUNIOR, H. Como pesquisar a materialidade do terreiro. In XV Artefatos da Cultura Africana, 2024.

RANCIÈRE, Jacques; tradução MARQUES, Ângela. (2020) Caderno n.132 – O pensamento das bordas. Editora Chão de Feira, 2021. Disponível em: https://chaodafeira.com/catalogo/caderno132/. Acesso: 27 jun. 2025.

Resenha do livro História potencial: desaprender o imperialismo de Ariella Aïsha Azoulay (Ubu Editora, 2024, trad. Célia Euvaldo)

SALUM, Marta Heloísa Leuba. Desenterrando achados: vistas sobre a África das diásporas. R. Museu Arq. Etn., São Paulo, n.22: 195-218 2012.

SANTOS, Antônio Bispo. A Influência das Imagens na Trajetória das comunidades tradicionais. Mundo Imagem Mundo – Caderno de reflexões críticas sobre fotografia. Belo Horizonte: Malagueta Produções. 2018.

Published

2025-09-02

How to Cite

Queiroz , E. G., & Cunha Junior, H. (2025). UNDERSTANDING THE STORY BEHIND THE IMAGES IN TERREIRO AXÉ ILÊ OBÁ. Revista De Geopolítica, 16(4), e670 . https://doi.org/10.56238/revgeov16n4-036