INTERACTIVE WHITEBOARDS: FROM THE PAST TO THE AGE OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE

Authors

  • Helen Cristina Minardi Baumgratz

DOI:

https://doi.org/10.56238/revgeov16n4-070

Keywords:

Digital Whiteboard, Interactivity, Artificial Intelligence

Abstract

This study addresses the use of the digital blackboard as a pedagogical support tool. The digital blackboard provides visually attractive and interactive content that helps maintain student interest, mobilizing different perception channels, such as visual, auditory, and kinesthetic. The role of the teacher in integrating this technological tool into the school environment is emphasized, adapting it to the needs of the students and observing technical and didactic principles. The research highlights the transformation introduced by artificial intelligence and machine learning, outlining a more interactive, personalized future educational landscape in line with the challenges of the 21st century. The study is bibliographic and exploratory, seeking new perspectives for subsequent investigations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABREU, Cristiano Judá Melo Coutinho de. A evolução dos suportes de registro do conhecimento. 41f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Biblioteconomia e Documentação) - Instituto de Arte e Comunicação Social, Universidade Federal Fluminense, 2017. Disponível em: <https://app.uff.br/riuff/bitstream/handle/1/24555/CRISTIANO_J.%20M.%20C.%20DE%20ABREU%20%282017%29.pdf?sequence=1&isAllowed=y>. Acesso em: 03 out. de 2023.

CAIRA, Raffaella. O italiano falado em Curitiba por um grupo de falantes nativos que vive no Brasil há cerca de cinquenta anos. 2009. Dissertação (Mestrado em Letras). Universidade de São Paulo. Disponível em: <https://teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8148/tde-25112009-100953/pt-br.php>. Acesso em: 23 set. 2023.

CHAGAS, Alexandre Meneses; LINHARES, Ronaldo Nunes. RIBEIRO; Kaliane Andrade. As revoluções na leitura: do livro de Gutenberg aos textos digitais. Anais do 3 Simpósio de Educação e Comunicação, Edição Internacional, 2012. Disponível em: < http://geces.com.br/simposio/anais/anais-2012/Anais-461- 476.pdf>. Acesso em: 04 out. 2023.

DIAS, Cláudia Augusto. Hipertexto: evolução histórica e efeitos sociais. Ciência da Informação, v. 28, n. 3, p. 267-275, 1999.

DOMINGUES, Joelza Ester. Lousa e giz: você aproveita bem essa tecnologia. Ensinar História. In: Blog Ensinar História. Disponível em: <http://www.ensinarhistoriajoelza.com.br/lousa-e-giz-voce-aproveita-bem-essa-tecnologia/>. Acesso em 26 set. 2023.

FAGUNDES, Luciana Porto. O uso da lousa digital interativa em uma pratica pedagogica. Orientação de Sergio Ferreira do Amaral. Campinas, SP: [s.n.], 2008. 24 f. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/1608572. Acesso em: 11 nov. 2023.

FARTO, Taigor do VALE; Maciel, Kaique e LIMA, Wendel de. A história das pinturas rupestres. In: Blog A História da Educação. Disponível em: https://ahistoriadacomunicacao.wordpress.com/category/pinturas-rupestres/. Acesso em: 30 set. 2023.

FILATRO, Andrea Cristina. Como preparar conteúdos para EAD. 1 ed. São Paulo: Saraiva Educação, 2018. v. 1. 192 p.

KATZENSTEIN, Ursula Ephraim. A origem do livro: da idade da pedra ao advento da impressão tipográfica no ocidente. São Paulo: Hucitec, 1986. 455 p.

LABARRE, Albert. História do livro. São Paulo: Cultrix, 1981. 105 p.

LEMOS, André, Anjos Interativos e Retribalização do Mundo. Sobre Interatividade e Interfaces Digitais, Tendências XXI, Lisboa, 1997. [On-line] Disponível em: http://www.facom.ufba.br/ciberpesquisa/lemos/interac.html. Acesso em 11 out. de 2023.

LIMA, Ilane Coutinho Duarte; AZEREDO, Rosany. A Evolução do Livro Escrito, SAPIENTIA-CESAT-PIO XII-UNICES, 2006. Disponível em: http://faculdade.pioxii-es.com.br/anexos/Sapientia05/RC_N5_Unices_artigo_1.pdf. Acesso em: 03 out. de 2023.

LOYOLA, Lucio Cesar. Interação e Interatividade nas Novas Tecnologias de Comunicação e da Informação. Destarte, v. 2, p. 60 - 78, 2012. Disponível em: https://estacio.periodicoscientificos.com.br/index.php/destarte/article/view/645/574. Acesso em: 14 set. 2023.

MANGUEL, Alberto. Lendo imagens: uma história de amor e ódio. São Paulo: Companhia das Letras, 2009. 360 p.

MIELNICZUK, Luciana. Considerações sobre interatividade no contexto das novas mídias. In: LEMOS, André; PALACIOS, Marcos (Orgs.). Janelas do Ciberespaço. Porto Alegre: Sulina, 2001.

GREENHALF, Keith. The History of the Classroom Blackboard. Concordia Online Education. In: ETEC540: Text Techologies, 2015. Disponível em: http://education.cuportland.edu/blog/reference-material/the-history-of-theclassroom-blackboard/ . Acesso em: 19 set. 2023

GÓMEZ, Gullermo Orozco. Comunicação, educação e novas tecnologias: tríade do século XXI. Comunicação & Educação, n. 23, p. 57-70, 2002. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37017. Acesso em: 26 set. 2023.

PRIMO, Alex Fernando Teixeira. Explorando o conceito de interatividade: definições e taxonomias. Informática na educação: teoria & prática. Vol. 2, n. 2 (out. 1999), p. 65-80, 1999.

REBELO, Mauro; BARRETO, Cristine (Org.). Estratégias de ensino voltadas para a aprendizagem. 1. ed. Rio de Janeiro: CECIERJ, 2014. v. 1. 162 p.

SLAVIN, Robert E. Cooperative learning and achievement: Theory and research. Handbook of Psychology. Second Edition, Hoboken, NJ: Wiley, p. 199-212, 2012. v. 7.

SILVA, Patrícia Cristina da. A Língua Italiana: Uma Trajetória De Mudanças E Desafios. 2022. Disponível em: http://hdl.handle.net/11422/20096

TEIXEIRA, Maria Betânia d’Heni et al. O Papel: uma breve revisão histórica, descrição da tecnologia industrial de produção e experimentos para obtenção de folhas artesanais. Revista Virtual de Química, v. 9, n. 3, p. 1364-1380, 2017.

VITTADINI, Nicoletta. Comunicar con los Nuevos Media. In: BETTETINI, Gianfranco; COLOMBO, Fausto. Las Nuevas Tecnologías de la Comunicación. Barcelona: Paidós, 1995.

VOLKER, Paulo. Educação da Ausência. Revista Bis, Ed. 55, v. 11, n. 1, p. 34-35, 2020. Disponível em: . Acesso em: 10 out. 202

Published

2025-09-19

How to Cite

Baumgratz, H. C. M. (2025). INTERACTIVE WHITEBOARDS: FROM THE PAST TO THE AGE OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE. Revista De Geopolítica, 16(4), e703 . https://doi.org/10.56238/revgeov16n4-070