SOCIETY, CULTURE, AND EDUCATION: DEBORD AND BAUMAN’S REFLECTIONS ON CONTEMPORARY TRANSFORMATIONS

Authors

  • Adriani Pereira
  • Laura Daiana Oliveira Silva
  • Aparecida Favoreto

DOI:

https://doi.org/10.56238/revgeov16n4-072

Keywords:

Society of Spectacle, Liquid Modernity, Medias, Educational Challenges

Abstract

The behavior of individuals presently shows up many nuances that draw attention, especially the need to be at the center of consumption and media visibility, shaping life as in a stage for spectacles, driven by the capitalist way of life. The spectacularization is not recent, as presented in Debord’s work, but responds to increasingly faster changes in a highly volatile and uncertain, as discussed by Bauman. Understanding these peculiarities is essential to take consciousness of what is happening in education and what is expected from educators in facing these dilemmas. This paper, through bibliographic research, presents the correlation between the central ideas of these two renowned authors as a stimulus for reflection on the challenges of education in post-modernity context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA, Lívia; CAMPBELL, Colin. (Org.). Cultura, consumo e identidade. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006.

BAUMAN, Zygmunt. Capitalismo parasitário. Rio de Janeira: Zahar: 2010.

______. Modernidade líquida. Rio de Janeira: Zahar: 2001.

______. Sobre educação e juventude. Rio de Janeira: Zahar: 2013.

______. Vida para o consumo: a transformação das pessoas em mercadorias. Rio de Janeira: Zahar: 2022.

CAMPBELL, Colin. Eu compro, logo existo: as bases metafísicas do consumo moderno. In: BARBOSA, Lívia; CAMPBELL, Colin. (Org.). Cultura, consumo e identidade. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006. p.

CAZAVECHIA, William. A educação na sociedade do espetáculo. São Paulo: Dialética, 2023.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christina. A nova razão do mundo. São Paulo: Boitempo, 2016.

DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1988.

DOUGLAS, Mary; ISHERWOOD, Baron. O mundo dos bens: para uma antropologia do consumo. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2004.

FAVORETO, Aparecida; OLIVEIRA, Renata Hoeflich Damaso de; FIGUEIREDO, Ireni Marilene Zago. O ser, o ter e o aparecer ter: reflexões sobre a relação entre a educação e a constituição da identidade social. Diálogos Pertinentes – Revista Científica de Letras. v. 17, n. 2, p. 156-175. jul./dez. 2021. Disponível em: https://publicacoes.unifran.br/index.php/dialogospertinentes/article/view/3733 . Acesso em: 12 set. 2025.

FROMM, Erich. Ter ou ser? 2. ed. Lisboa: Presença, 2002.

MACEDO, Lídia Suzana Rocha de; SILVEIRA, Amanda da Costa da. Self: Um Conceito em Desenvolvimento. Revista Paidéia. Revisão Sistemática da Literatura. mai-ago. 2012, Vol. 22, No. 52, 281-289. https://doi.org/10.1590/S0103-863X2012000200014. Disponível em: https://revistas.usp.br/paideia/article/view/48010. Acesso em: 11 set. 2025.

MARX, Karl.; ENGELS, Friedrich. Manifesto comunista. São Paulo: Boitempo, 2005.

MÉSZÁROS, István. Para além do capital: rumo a uma teoria da transição. São Paulo: Boitempo, 2011.

POISK, Camila Casotti; TORRENTES, José Vinícius; FAVORETO, Aparecida. A Construção da Identidade sob as Óticas de Bakhtin, Bauman e Maffesoli. In: Revista Thêma et Scientia. p. 27-39. 2023. Disponível em: https://themaetscientia.fag.edu.br/index.php/RTES/article/view/1615/1487

Acesso em: 10 set. 2025.

SOUZA, Farney Vinícius Pinto. Adoecimento mental e o trabalho do professor: um estudo de caso na rede pública de ensino. In: Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, 2018, p. 103-117.

Published

2025-09-22

How to Cite

Pereira, A., Silva, L. D. O., & Favoreto, A. (2025). SOCIETY, CULTURE, AND EDUCATION: DEBORD AND BAUMAN’S REFLECTIONS ON CONTEMPORARY TRANSFORMATIONS. Revista De Geopolítica, 16(4), e711. https://doi.org/10.56238/revgeov16n4-072