TEACHING WORK AT UERJ: NEOLIBERALISM, EXCLUSIVE DEDICATION AND UNIVERSITY AUTONOMY (1985/2016)

Authors

  • Carlos Eduardo Martins da Silva

DOI:

https://doi.org/10.56238/revgeov16n5-183

Keywords:

Neoliberalism, Asduerj, Teaching Work, University

Abstract

This article is situated in the perspective of history of the present time. It provides a peerless vision for understanding the relationship between voluntary action, the consciousness of men and the structured social whole. In this sense, we reflected on rich empirical basis for understanding the relationship between teachers' associations, the neoliberal project and the logic implemented by the capitalist system in relation to the university. Thus, the concept of experience must be understood as a way of overcoming historiographical problems, achieving active life in necessary understanding of the relationship between objectivity and subjectivity, between materiality and subjectivity, between material determinations and values. Understanding history as the science of men in process, the science of context, as indicated by E.P. Thompson (1988), this text also contributes to understanding the role of experience as singularity, and not as a fixed, stable, and unique model. Therefore, as a global model, it is fundamental for studying the the university and, specifically, the actions of teachers within Uerj. Thus, we understand with Thompson (1988) that human actions develop in time. We also understand that in each social space, human acts in such a way that the conditions may (or not) offer possibilities for action.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, G. Dimensões da precarização do trabalho. Bauru: Canal 6, 2013.

ALVES, G. Trabalho e subjetividade: o espírito do toyotismo na era do capitalismo manipulatório. São Paulo: Boitempo Editorial, 2011.

ANDERSON, P. O papel das ideias na construção de alternativas. In: BORON, A. A. (Org.): Nova hegemonia mundial: alternativas de mudança e movimento social. Buenos Aires: Clacso, 2004. p. 89 Disponível em: https://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/hegemo/pt/nova.htm. Acesso em: 29 ago.2024

ANTUNES, R. Os sentidos do trabalho. 6. ed. São Paulo: Boitempo, 2003.

BADARÓ, M. E.P. Thompson e a tradição de crítica ativa do materialismo histórico. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 2012.

BORON, A. Crise das democracias e os movimentos sociais na América Latina: notas para uma discussão. In: CASTELO, R. (Org.). Encruzilhadas da América Latina no século XXI. Rio de Janeiro: Pão e Rosas, 2010. p.81-97.

BUJES, M. I. E. Descaminhos. In: COSTA, M. V.; VEIGA-NETO, A. (Orgs.). Caminhos Investigativos II; outros modos de pensar e fazer pesquisa em educação. Rio de Janeiro: DP & A, 2002. p.11-33.

COELHO, E. A dialética na oficina do historiador: ideias arriscadas sobre algumas questões de método. Revista História e Luta de classes, n.9, p.12, jun. 2010.

DOSSE, F. Renascimento do acontecimento: um desafio para o historiador: entre Esfinge e Fênix. São Paulo: Unesp, 2013.

ELIAS, N. O processo civilizador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1993.

FERREIRA, M. de M. História, tempo presente e história oral. Topoi. Revista de história, n.5, p.314-332, set. 2002.

FONTES, V. História e Verdade. Revista Ciências e Letras, n.18, p.36, 1997.

FRIGOTTO, G. A interdisciplinaridade como necessidade e como problema nas ciências sociais. In: CIAVATTA, M. (Org.). Gaudêncio Frigotto: um intelectual crítico nos pequenos e nos grandes embates. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.

FRIGOTTO, G. O golpe de Estado e o desmanche da universidade e da esfera pública. In: MARCEL P.; PAVAN, I.; SIQUEIRA, M. (Orgs.). Hoje acordei pra luta! : intelectuais pela universidade pública. Rio de Janeiro: Ed. Uerj, 2017.

GOHN, M. da G. M. A pesquisa na produção do conhecimento: questões metodológicas. EccoS – Revista Científica, v.7, n.2, p.253-274, jul./dez. 2005.

HARVEY, D. Condição pós-moderna. 4 ed. São Paulo: Loyola, 1994.

HARVEY, D. O neoliberalismo: história e implicações. São Paulo: Loyola, 2008.

LEFEBVRE, H. Para compreender o pensamento de Karl Marx. Lisboa: Edições 70, 1966.

LEHER, R. Florestan Fernandes e a universidade no capitalismo dependente. In: FÁVERO, O. (Org.). Democracia e Educação em Florestan Fernandes. Campinas, SP; Autores Associados; Niterói: Eduff, 2005.

LOPES, M. C. R. Produção e/ou produtividade: discutindo o trabalho na universidade. Tese (Doutorado em Psicologia Social) - Uerj, Rio de Janeiro, 2006.

LOORAU, R. Implicação e sobreimplicação. In: ALTOÉ, S. René Lourau: analista institucional em tempo integral. São Paulo: Hucitec, 2004. p.186-98.

MANCEBO, D. Uerj: da gênese utilitária aos compromissos “Pró-Ciência”. In: MOROSINI, M. (Org.). A universidade no Brasil: concepções e modelos. Brasília: Inep, 2006. p.246

MANCEBO, D. Uerj: Da gênese aos compromissos. Rio de Janeiro: Eduerj, 1996.

MANCEBO, D. Contemporaneidade e efeitos de subjetivação. In: BOCK, A. M. B. (Org). Psicologia e o compromisso social. 2.ed. São Paulo: Cortez, 2009. P. 89

MANCEBO, D. Trabalho docente na UERJ: intensificação, precarização e efeitos de subjetivação (1995/2008) Revista em Pauta, n 26, p.141, 2012.Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/revistaempauta/article/view/2631. Acesso em: 29 ago.2024).

MANCEBO, D. ;SILVA JÚNIOR, J. R; OLIVEIRA, J. F. (Orgs.). Reformas e políticas: educação superior e pós-graduação no Brasil. São Paulo: Alínea, 2008.

PADRÃO, S. Financiamento público da Uerj: uma questão de autonomia. Advir, n.23, p 27-40. dez. 2009.

MARCEL, P.; PAVAN, I.; SIQUEIRA, M. (Orgs.). Hoje acordei pra luta! : intelectuais pela universidade pública. Rio de Janeiro: Ed. Uerj, 2017.

NOSELLA, P.; BUFFA, E. Instituições escolares – por que e como pesquisar. Campinas: Alínea, 2009.

REVEL, J. Jogos de escalas. A experiência da microanálise. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1994.

REVEL, J. Proposições: ensaios de história e historiografias. Rio de Janeiro: Eduerj, 2009.

ROSSO, S. dal. Mais Trabalho! A intensificação do labor na sociedade contemporânea. São Paulo: Boitempo, 2008.

ROSSO, S. dal. Crise socioeconômica e intensificação do trabalho. In: ANTUNES, R. Riqueza e miséria do trabalho no Brasil II. São Paulo: Boitempo, 2013. p. 48

SALIM, V. Defender a Uerj: recusa à lógica privatista neoliberal do ensino superior brasileiro. In: MARCEL, P.; PAVAN, I.; SIQUEIRA, M. (Orgs.). Hoje acordei pra luta! : intelectuais pela universidade pública. Rio de Janeiro: Ed. Uerj, 2017. p. 187

SAFATLE, V. A esquerda que não teme dizer o seu nome. São Paulo: Três Estrelas, 2012.

SEGRERA, F. L. Tendencias de la educación superior em el mundo y em América Latina y el Caribe. Revista Avaliação, v.13, n.2, p.267-291, jul. 2008.

SGUISSARDI, V. A universidade neoprofissional, heterônoma e competitiva. In MANCEBO, D.; FÁVERO, M. (Orgs.). São Paulo: Cortez, 2004. p. 33-52

TONET, I. Universidade pública: o sentido de nossa luta. In: MARCEL, P.; PAVAN, I.; SIQUEIRA, M. (Orgs.). Hoje acordei pra luta! : intelectuais pela universidade pública. Rio de Janeiro: Ed. Uerj, 2017. p. 87

THOMPSON, E.P. A miséria da teoria. São Paulo: Companhia das Letras, 1988.

Published

2025-11-25

How to Cite

da Silva, C. E. M. (2025). TEACHING WORK AT UERJ: NEOLIBERALISM, EXCLUSIVE DEDICATION AND UNIVERSITY AUTONOMY (1985/2016). Revista De Geopolítica, 16(5), e1015. https://doi.org/10.56238/revgeov16n5-183