ENVIRONMENTAL EDUCATION AND PARTICIPATORY ASSESSMENT IN THE PANTANAL FARM RPPN IN CODÓ – MA: AWARENESS AND LOCAL SUSTAINABILITY
DOI:
https://doi.org/10.56238/revgeov16n5-194Keywords:
Environmental Education, Conservation Units, Local Sustainability, Community Participation, Participatory AssessmentAbstract
Considering the relevance of Private Natural Heritage Reserves (RPPNs) as instruments for conservation and environmental education, this study is justified by the need to promote recognition and appreciation of the Pantanal Farm RPPN, located in the municipality of Codó – MA, given the limited understanding of its ecological and social role. The objective is to assess the environmental knowledge of students and teachers from the Federal Institute of Maranhão (IFMA) and to develop educational actions aimed at awareness and local sustainability. To this end, a qualitative and participatory study was carried out, grounded in the principles of critical environmental education, involving 34 participants among students and teachers from the areas of Environmental Studies, Agricultural Sciences, and Biology. Diagnostic questionnaires, field observations, and awareness workshops were applied. Thus, it was observed that the intervention enabled significant advances in participants’ environmental perception, strengthening the link between education, territory, and conservation. It is concluded that educational practices developed in private conservation units can effectively contribute to citizen education and to the construction of a participatory and sustainable environmental culture.
Downloads
References
BARBIER, René. A pesquisa-ação. Brasília: Liber Livro, 2007.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Cidades@ – Codó, MA. Rio de Janeiro: IBGE, 2023. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br. Acesso em: 3 nov. 2025.
BRASIL. Lei nº 9.985, de 18 de julho de 2000. Regulamenta o art. 225, §1º, incisos I, II, III e VII da Constituição Federal, institui o Sistema Nacional de Unidades de Conservação da Natureza e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 19 jul. 2000.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 36. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2019.
ICMBIO – Instituto Chico Mendes de Conservação da Biodiversidade. Reservas Particulares do Patrimônio Natural: conceitos e diretrizes. Brasília: ICMBio, 2022.
INSTITUTO CHICO MENDES DE CONSERVAÇÃO DA BIODIVERSIDADE (ICMBio). Reserva Particular do Patrimônio Natural – RPPN. Brasília: ICMBio, 2022. Disponível em: https://www.icmbio.gov.br/portal/unidadesrppn. Acesso em: 3 nov. 2025.
JACOBI, P. R. Educação ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 118, p. 189–205, 2003.
LAYRARGUES, Philippe Pomier. Muito além da natureza: a educação ambiental como prática política e transformadora. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 14, n. 3, p. 42–58, 2019. DOI: 10.34024/revbea.2019.v14.10368.
LOUREIRO, C. F. B. Educação ambiental crítica: contribuições e desafios. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2020.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 9. ed. São Paulo: Atlas, 2021.
MEDEIROS, R. et al. As reservas particulares do patrimônio natural e o sistema nacional de unidades de conservação. Conservação e Natureza, v. 9, n. 1, p. 1–10, 2011.
MEDEIROS, Rodrigo et al. As reservas particulares do patrimônio natural e a conservação da biodiversidade no Brasil. Revista Brasileira de Ciências Ambientais, Rio de Janeiro, n. 19, p. 47–56, 2011. DOI: 10.5327/Z2176-947820110019006.
MELLO, L. F. de; SOARES, M. A.; ALVES, J. P. Educação ambiental e percepção da biodiversidade em unidades de conservação. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 15, n. 4, p. 85–99, 2020.
MESQUITA, C. P.; AZEVEDO, T. S. Desafios e potencialidades das RPPNs no Nordeste brasileiro: um olhar sobre a conservação privada. Revista Brasileira de Geografia Física, v. 11, n. 5, p. 1829–1842, 2018.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 15. ed. São Paulo: Hucitec, 2021.
PEREIRA, R. A.; RODRIGUES, M. A. Participação social e educação ambiental em unidades de conservação privadas. Revista Desenvolvimento e Meio Ambiente, v. 56, p. 113–132, 2021.
PEREIRA, T. A.; RODRIGUES, L. S. Educação ambiental e unidades de conservação privadas: práticas e desafios. Revista Desenvolvimento e Meio Ambiente, v. 56, p. 71–89, 2021.
REIGOTA, M. O que é educação ambiental. 4. ed. São Paulo: Brasiliense, 2019.
SAUVÉ, L. Educação ambiental: possibilidades e limitações. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 317–322, 2005.
SOUZA, F. C. et al. Desafios das Reservas Particulares do Patrimônio Natural no Brasil. Revista Brasileira de Ciências Ambientais, v. 63, n. 1, p. 52–69, 2024.
STIGER, F. M. et al. Avaliação participativa em educação ambiental: processos e práticas para a transformação social. Revista Brasileira de Ciências Ambientais, v. 58, n. 2, p. 211–227, 2021.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. 18. ed. São Paulo: Cortez, 2011