CONTRIBUTIONS OF NEUROSCIENCE TO PEDAGOGICAL PRACTICE: HOW KNOWLEDGE OF BRAIN FUNCTIONING CAN ENHANCE TEACHING AND LEARNING

Authors

  • Nelson Lima da Silva
  • Rafael José Kraisch
  • Ana Célia Santana Morais
  • Wellington Ramos de Carvalho
  • Solange Aparecida da Cunha Sakamoto
  • Claudia Fabiane Nascimento
  • Rafael Paviani
  • Anaisa Alves de Moura
  • Georgenan Monteiro Silva dos Santos
  • Nathalia Helena Vieira Ribeiro
  • Jezuina Kohls Schwanz

DOI:

https://doi.org/10.56238/revgeov16n5-209

Keywords:

Educational Neuroscience, Pedagogical Practices, Brain Plasticity, Teacher Training

Abstract

Contemporary education faces complex challenges that require pedagogical approaches grounded in scientific evidence. Neuroscience emerges as an interdisciplinary field capable of providing theoretical and practical support for understanding cognitive processes involved in learning. This study analyzes neuroscience contributions to pedagogical practice, investigating how knowledge of brain functioning can enhance teaching-learning processes. The research is characterized as bibliographic with a qualitative approach, descriptive and exploratory in nature, encompassing scientific publications from the last five years. Systematic literature analysis reveals that brain plasticity constitutes an essential biological foundation for learning, that understanding cognitive processes guides more effective pedagogical strategies, and that teacher training in neuroscience presents significant gaps. Results demonstrate that neuroscience offers valuable conceptual tools for educators, provided its knowledge is critically evaluated and appropriately contextualized. The study concludes that responsible integration between neuroscience and education requires scientific rigor, adequate teacher training, and respect for the specificities of school contexts, contributing to more conscious and evidence-based pedagogical practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARndt, D.; BARTELMEBS, R.; VENTURI, T. Relações entre neurociência e ensino de física no contexto brasileiro: uma revisão sistemática. Research, Society and Development, v. 13, n. 6, e14913646134, 2024. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v13i6.46134.

A., S. Neurociência e Ensino: De Modelos Cognitivos a Práticas Pedagógicas Inclusivas. International Journal of Scientific and Research Publications, 2025.

DUBINSKY, J.; GUZEY, S.; SCHWARTZ, M.; ROEHRIG, G.; MACNABB, C.; SCHMIED, A.; HINESLEY, V.; HOELSCHER, M.; MICHLIN, M.; SCHMITT, L.; ELLINGSON, C.; CHANG, Z.; COOPER, J. Contribuições do conhecimento em neurociência para professores e sua prática. The Neuroscientist, v. 25, p. 394-407, 2019. DOI: https://doi.org/10.1177/1073858419835447.

DUBINSKY, J.; ROEHRIG, G.; VARMA, S. Um lugar para a neurociência no conhecimento e na educação do professor. Mente, Cérebro e Educação, 2022. DOI: https://doi.org/10.1111/mbe.12334.

FERREIRA, S.; MARTINS, R.; VERGARA, M.; GUIMARÃES, I.; ANTUNES, E.; RODRIGUES, R. Neurociência e alfabetização tardio: novos insights para as práticas pedagógicas. ARACÊ, 2024. DOI: https://doi.org/10.56238/arev6n3-103.

GKINTONI, E.; DIMAKOS, I.; HALKIOPOULOS, C.; ANTONOPOULOU, H. Contribuições da neurociência para a práxis educacional: uma revisão sistemática. Emerging Science Journal, 2023. DOI: https://doi.org/10.28991/esj-2023-sied2-012.

GRIGORIO, É.; TORRES, P.; PEREIRA, F.; FERREIRA, M.; ROCHA, V.; SILVA, E.; SÁ, M. Neurociência e ensino de leitura: como práticas baseadas no funcionamento cerebral podem melhorar a alfabetização inclusiva. Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro, v. 7, n. 1, p. 1-19, 2025. DOI: https://doi.org/10.61164/rmnm.v7i1.3770.

JOLLES, J.; JOLLES, D. Sobre a neuroeducação: por que e como melhorar o conhecimento neurocientífico em profissionais da educação. Frontiers in Psychology, v. 12, 2021. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.752151.

LIMA, K.; LOPES, L.; MARKS, N.; FRANCO, R.; MELLO, E.; MELLO-CARPES, P. Formação continuada em neurociência: percepções de professores da educação básica. Revista Brasileira de Extensão Universitária, v. 11, n. 3, p. 361-376, 2020. DOI: https://doi.org/10.36661/2358-0399.2020v11i3.11512.

LOPES, G. A neurociência à serviço da aprendizagem e da educação. Cognitionis Scientific Journal, v. 3, n. 1, p. 1-11, 2020. DOI: https://doi.org/10.38087/2595.8801.22.

MATTA, C. Neurociência e prática educacional – Uma avaliação crítica da perspectiva da filosofia da ciência. Filosofia e Teoria da Educação, n. 53, p. 197-211, 2020.

PESSOA, A. Neuroplasticidade e o pensamento matemático: perspectivas educacionais. Journal of Education Science and Health, v. 5, n. 3, p. 1-9, 2025. DOI: https://doi.org/10.52832/jesh.v5i3.618.

PINTO, S.; ROCHA, F.; GONÇALVES, D. Inovações pedagógicas: das percepções às práticas profissionais. Dedica – Revista de Educação e Humanidades (DREH), n. 22, p. 45-58, 2024. DOI: https://doi.org/10.30827/dreh.22.2024.29189.

SANTOS, L.; NUNES, T.; NETO, H.; ALMEIDA, F. Educação e neurociência: uma perspectiva multiprofissional para a aprendizagem. 2025. p. 31-39.

SCHWARTZ, M.; HINESLEY, V.; CHANG, Z.; DUBINSKY, J. O conhecimento em neurociência enriquece as escolhas pedagógicas. Teaching and Teacher Education, 2019. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.04.002.

SILVA, A.; CERVEIRA, A.; RIBEIRO, A.; PUCCI, I.; AZEVEDO, J.; FALCOSKI, R.; SÁ, V. Neurociências aplicadas à aprendizagem: estratégias para um desenvolvimento acadêmico saudável. 2025. DOI: https://doi.org/10.11606/9786588082195.

ZHANG, Y.; HU, Y.; F.; CUI, H.; CHENG, X.; PAN, Y. Neurociência educacional interpessoal: uma revisão de escopo da literatura. Educational Research Review, 2024. DOI: https://doi.org/10.1016/j.edurev.2024.100593.

Published

2025-11-28

How to Cite

da Silva, N. L., Kraisch, R. J., Morais, A. C. S., de Carvalho, W. R., Sakamoto, S. A. da C. ., Nascimento, C. F., Paviani, R., de Moura, A. A., dos Santos, G. M. S., Ribeiro, N. H. V., & Schwanz, J. K. . (2025). CONTRIBUTIONS OF NEUROSCIENCE TO PEDAGOGICAL PRACTICE: HOW KNOWLEDGE OF BRAIN FUNCTIONING CAN ENHANCE TEACHING AND LEARNING. Revista De Geopolítica, 16(5), e1053. https://doi.org/10.56238/revgeov16n5-209