HIGHER EDUCATION IN NURSING IN THE FACE OF THE COVID-19 PANDEMIC
DOI:
https://doi.org/10.56238/revgeov16n5-210Keywords:
COVID-19, Higher Education, Nurse ProfessorAbstract
The COVID-19 pandemic has prompted discussions about nursing education practices in a model that has been little explored in institutions, with nurse educators and public and private institutions taking action to enable the educational development of nursing students in the current context. This is a descriptive study based on a narrative review of the literature. Searches were conducted in the Latin American and Caribbean Health Sciences Literature (LILACS), Scientific Electronic Library Online and National Library of Medicine (PubMed), and Scientific Electronic Library Online (SciELO) databases. Eight articles were selected for this study, which were analyzed and discussed under three themes: the shift from face-to-face to remote teaching, the use of Information and Communication Technologies, and the development of students' critical thinking. Thus, this study demonstrated that there was a need to reinvent and develop new teaching strategies, use technologies combined with teaching, and find ways to foster critical thinking in students, enabling them to apply their knowledge in real practice under any circumstances. In addition, it is evident that social inequality and lack of access to technologies directly affected remote teaching during the pandemic.
Downloads
References
1. COSTA, J. J. S. A Educação Segundo Paulo Freire: Uma Primeira Análise Filosófica [online]. 2015 [acesso em 26 de agosto de 2022]. Theoria - Revista Eletrônica de Filosofia Faculdade Católica de Pouso Alegre - Volume VII – Número 18. Disponível em: http://www.theoria.com.br/edicao18/06182015RT.pdf
2. Soares Fonseca JP, Fernandes CH. O enfermeiro docente no Ensino Superior: atuação e formação profissional. Serie-Estudos [Internet]. 28 de julho de 2017 [acessado em 27 de agosto de 2022];22(45):43-58. Disponível em: https://serieucdb.emnuvens.com.br/serie-estudos/article/view/1027
3. Silva Machado Medeiros E da, Rodrigues de Matos Prestes D, Araújo Amaral Pignata EK de, Silva Furtado RM. Perfil Do Enfermeiro Docente E Sua Percepção Sobre A Formação Pedagógica: Profile Of The Nursing Teacher And His Perception On Pedagogical Training. Revista Recien [Internet]. 20º de dezembro de 2018 [acessado em 27 de agosto de 2022];8(24):42-53. Disponível em: https://www.recien.com.br/index.php/Recien/article/view/172
4. Brasil, Ministério da Saúde, Conselho Nacional de Saúde. RESOLUÇÃO Nº 573, DE 31 DE JANEIRO DE 2018. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação Bacharelado em Enfermagem. Diário Oficial da União Publicado em: 06/11/2018 Edição: 213, Seção: 1, Página: 38.
5. Rodrigues, Malvina Thaís Pacheco e Mendes Sobrinho, José Augusto de Carvalho. Enfermeiro professor: um diálogo com a formação pedagógica. Revista Brasileira de Enfermagem [online]. 2007, v. 60, n. 4 [Acessado 27 Agosto 2022] , pp. 456-459. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0034-71672007000400019>. Epub 30 Out 2007. ISSN 1984-0446. https://doi.org/10.1590/S0034-71672007000400019.
6. Costa, Roberta et al. Nursing Teaching In Covid-19 Times: How To Reinvent It In This Context?. Texto & Contexto - Enfermagem [online]. 2020, v. 29 [Acessado em 25 Maio 2022] , e20200202. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/1980-265X-TCE-2020-0002-0002>. Epub 08 Jun 2020. ISSN 1980-265X. https://doi.org/10.1590/1980-265X-TCE-2020-0002-0002.
7. Paules CI, Marston HD, Fauci AS. Infecções por coronavírus - mais do que apenas o resfriado comum (online). JAMA. 2020 [acesso em 25 de maio de 2022]; 323 (8): 707–708. Disponível em: doi 10.1001/jama.2020.0757
8. OMS. WHO Coronavirus (COVID-19) Dashboard [Internet]. 2022 [acessado em 27 de agosto de 2022]. Disponível em: https://covid19.who.int/
9. UNESCO International Institute for Higher Education in Latin America and the Caribbean. COVID-19 e educação superior: dos efeitos imediatos ao dia seguinte; análises de impactos, respostas políticas e recomendações [Internet]. 2020 [acesso em 27 de agosto de 2022]. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374886
10. Rother, Edna Terezinha. Revisão sistemática X revisão narrativa. Acta Paulista de Enfermagem [online]. 2007, v. 20, n. 2 [Acessado em 27 Agosto 2022] , pp. v-vi. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0103-21002007000200001>
11. Fernandes SF, Nunes RJA, Almeida Neta AG, Menezes HF, Melo KCO, Freitas RJM, Soares TCM, Silva RAR. O uso do ensino remoto emergencial durante a pandemia da Covid-19: experiência de docentes na educação superior em enfermagem. 2021 [acesso em 27 de agosto de 2022]. Revista Saúde em Redes, v. 7, Supl. 1. Disponível em: http://revista.redeunida.org.br/ojs/index.php/rede-unida/article/view/3239/608.
12. Carneiro PRC, Meira J de L, Nascimento LR, da Silveira ZM, Xavier AB, Soares PP, de Santana WV. O ensino de Enfermagem e os desafios do uso de tecnologias remotas em tempos de pandemia do coronavírus (covid-19) / O ensino e os desafios do uso de tecnologias remotas em tempos de pandemia do coronavírus (covid-19). BJDV [Internet]. 21 de janeiro de 2021 [acessado em 13 de novembro de 2022];7(1):8667-82. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/23600
13. Araújo, Anna Raquel Lima et al. O trabalho remoto de enfermeiros docentes em tempos de pandemia [online]. 8 de dezembro de 2020 [Acessado 13 Novembro 2022]. . Escola Anna Nery . 2021, v. 25, n. spe , e20210198. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2021-0198.
14. Bastos Milena de Carvalho, Canavarro Danielle de Andrade, Campos Luana Moura, Schulz Renata da Silva, Santos Josely Bruce dos, Santos Claudenice Ferreira dos. Ensino Remoto Emergencial Na Graduação Em Enfermagem: Relato De Experiência Na Covid-19. Reme : Rev. Min. Enferm. [Internet]. 2020 [acessado em 13 de novembro de 2022] ; 24: e1335. Disponível em: http://www.revenf.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-27622020000100501&lng=pt. Epub 11-Nov-2020. http://dx.doi.org/10.5935/1415.2762.20200072.
15. Riegel, Fernando et al. Desenvolvendo o pensamento crítico no ensino de Enfermagem: um desafio em tempos de pandemia de Covid-19. Escola Anna Nery [online]. 2021, v. 25, n. spe [Acessado 13 Novembro 2022] , e20200476. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2020-0476>. Epub 22 Mar 2021. ISSN 2177-9465. https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2020-0476.
16. Michael B. Haslam, What might COVID-19 have taught us about the delivery of Nurse Education, in a post-COVID-19 world? [online], Nurse Education Today, Volume 97, 2021 [Acessado em 13 de novembro de 2022], 104707, ISSN 0260-6917,Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2020.104707. (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0260691720315574)
17. Silva, Carla Marins et al. COVID-19 pandemic, emergency remote teaching and Nursing Now: challenges for nursing education. Revista Gaúcha de Enfermagem [online]. 2021, v. 42, n. spe [acessado em 13 de novembro de 2022] , e20200248. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/1983-1447.2021.20200248>. Epub 19 May 2021. ISSN 1983-1447. https://doi.org/10.1590/1983-1447.2021.20200248.
18. Camacho, Alessandra. Educación remota en tiempos de pandemia del covid-19: nuevas experiencias y desafíos [online]. 2020 [acessado em 13 de novembro de 2022]. Braz J Nurs., 19(4). Disponível em: https://docs.bvsalud.org/biblioref/2021/03/1145525/6475-es.pdf