INCLUSIVE PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING PRACTICES: ADAPTATIONS AND STRATEGIES FOR STUDENTS WITH ASD IN ELEMENTARY SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.56238/revgeov16n5-224Keywords:
Autism Spectrum Disorder, Inclusive Education, Portuguese Language, Pedagogical PracticesAbstract
Inclusive education constitutes a fundamental principle of contemporary educational systems, demanding adapted pedagogical practices to meet the specific educational needs of students with Autism Spectrum Disorder. This study critically analyzes inclusive Portuguese language teaching practices, identifying adaptations and effective pedagogical strategies for students with Autism Spectrum Disorder in elementary education. The relevance of this investigation is justified by the increasing presence of these students in regular schools and the need for scientific foundation for teaching practices. The main objective consists of synthesizing scientific knowledge about inclusive pedagogical practices, curricular adaptations, and methodological strategies in Portuguese language teaching. The methodology is characterized as an integrative literature review, of qualitative nature and descriptive-analytical approach, with bibliographic survey in scientific databases, covering publications between 2019 and 2024. The results show that effective inclusive practices are based on teaching personalization, use of visual and structured strategies, curricular and evaluative flexibility, collaborative work, and qualified teacher training. It is concluded that effective educational inclusion transcends physical presence in regular classrooms, demanding transformations in pedagogical conceptions, individualized approaches, and articulation between theoretical knowledge and practical competencies.
Downloads
References
COSTA, D.; SCHMIDT, C.; CAMARGO, S. Plano educacional individualizado: implementação e influência no trabalho colaborativo para a inclusão de alunos com autismo. Revista Brasileira de Educação, v. 28, 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782023280098.
COSTA-BEBER, L.; BIANCHI, V. Situação de estudo (SE) relações bióticas e abióticas em uma mata: da sua elaboração a implementação no ensino fundamental. Revista Insignare Scientia – RIS, v. 2, n. 4, p. 375-395, 2019. DOI: https://doi.org/10.36661/2595-4520.2019v2i4.11072.
FREITAS, C. A. Impacto da inteligência artificial na avaliação acadêmica: transformando métodos tradicionais de avaliação no ensino superior. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 11, n. 1, p. 2736-2752, [s.d.]. DOI: https://doi.org/10.51891/rease.v11i1.1801.
GOMES, I.; BASTOS, W.; GOMES, V. Transtorno do espectro autista e os desafios da inclusão no mercado de trabalho. GEPFIP, v. 2, n. 12, p. 105-118, 2024. DOI: https://doi.org/10.55028/gepfip.v2i12.20088.
GONÇALVES, L.; DIAS, C.; MOURA, C.; NICOLINI, C.; SALLES, M.; BRAVIM, M.; ALMEIDA, R. A importância do currículo inclusivo na educação de alunos com transtorno do espectro autista. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 10, n. 10, p. 4640-4655, 2024. DOI: https://doi.org/10.51891/rease.v10i10.16428.
LIMA, N.; DAVID, P.; MENDES, D. Políticas públicas voltadas à inclusão educacional de alunos com autismo. Revista Educar Mais, v. 8, p. 52-68, 2024. DOI: https://doi.org/10.15536/reducarmais.8.2024.3472.
OLIVEIRA, C.; SLÁVEZ, M. Contexto escolar do aluno autista no ensino fundamental I. Educação e Sociedade Moderna: Narrativas Científicas, v. 3, n. 8, p. 3-17, 2023. DOI: https://doi.org/10.56069/2676-0428.2023.302.
REIS, É.; WAGNER, F. Transtorno do espectro autista: trajetórias e desafios na formação do ensino fundamental inclusivo em Santa Catarina. [S.l.: s.n.], 2024. DOI: https://doi.org/10.22533/at.ed.228240403.
SANTOS, O.; MARTINIAK, V. Ensino regular e a inclusão do aluno com transtorno do espectro autista. Teias do Conhecimento, v. 3, n. 1, p. 185-196, 2023. DOI: https://doi.org/10.5212/revteiasconhecimento.v1i1.2023.l.
SARMANHO, A.; FOLHA, D. Transtorno do espectro autista e educação infantil: um estado do conhecimento das produções brasileiras. Revista Comunicação Universitária, v. 4, p. 1-25, 2024. DOI: https://doi.org/10.69675/rcu.2763-7646.9607.
SECCO-OLIVEIRA, L.; GARCIA, R.; MENOTTI, A.; DONADELI, J.; ARAN, M.; CARMO, J. Transtorno do espectro autista. Psicologia da Educação, n. 52, p. 74-85, 2021. DOI: https://doi.org/10.23925/2175-3520.2021i52p74-85.
SILVA, D.; ROSSATO, M.; CARVALHO, E. A narrativa de universitários cegos acerca de suas experiências acadêmicas. Revista Educação Especial, 2019. DOI: https://doi.org/10.5902/1984686x32390.