INCLUSIVE EDUCATION IN BRAZIL: A DILEMMA TO OVERCOME
DOI:
https://doi.org/10.56238/revgeov16n5-246Keywords:
Inclusive Education, Inclusion, School, Curriculum, Civil SocietyAbstract
Inclusive Education in Brazil, even with the recent enactment of Decree No. 12,686 of October 20, 2025, which establishes the National Policy for Inclusive Special Education and the National Network for Inclusive Special Education, is still a discussion far from reaching unanimity in the educational landscape. This is due both to the difficulty civil society has in embracing inclusion as a collective project and to the understanding that schools have regarding inclusion itself. In this context, this article aims to address the main difficulties that schools face in the dynamics of school inclusion, as well as to reflect on possible pedagogical alternatives for educational inclusion. As this is a literature review article, studies were sought that highlight critical readings regarding school inclusion in Brazil, as well as decrees and laws that have guided the debate over the last decade. To this end, the dialogue was divided into three parts: the first discusses the trajectory of Inclusive Education in Brazil; the second points out the challenges faced in schools regarding inclusion; and finally, in the form of concluding remarks, some necessary points are made regarding the need for continuing teacher training, the redefinition of the school curriculum, and the commitment of civil society in building an inclusive society.
Downloads
References
ALMEIDA, Wolney Gomes. Entre o Discurso e a Realidade: o decreto 12.686/2025 e as contradições da educação inclusiva no Brasil. Revista Jrg de Estudos Acadêmicos: [S.L.], v. 8, n. 19, p. 1-16, 10 nov. 2025. Semanal. Revista JRG de Estudos Academicos. http://dx.doi.org/10.55892/jrg.v8i19.2649 .
BRASIL.Decreto nº 7.611, de 17 de novembro de 2011. Dispõe sobre a educação especial, o atendimento educacional especializado e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 18 nov. 2011.
BRASIL.Decreto nº 10.502, de 30 de setembro de 2020.Institui a Política Nacional de Educação Especial: Equitativa, Inclusiva e com Aprendizado ao Longo da Vida. Diário Oficial da União, Brasília, 1º out. 2020.
BRASIL.Decreto nº 12.686, de 20 de outubro de 2025.Institui a Política Nacional de Educação Especial Inclusiva e a Rede Nacional de Educação Especial. Diário Oficial da União, Brasília, 21 out. 2025.
CONSELHO NACIONAL DE JUSTIÇA (Distrito Federal). Conselho Nacional de Justiça. Estudo empírico das demandas envolvendo pessoas com deficiência: Conselho Nacional de Justiça; Universidade de São Paulo. Brasília, 2023. 236 p.
ESPER, Marcos Venicio; ARAðJO, Jeferson Santos; SANTOS, Manoel Antônio dos; NASCIMENTO, Lucila Castanheira. Atuação do Professor de Educação Especial no Cenário da Pandemia de Covid-19. Revista Brasileira de Educação Especial, [S.L.], v. 28, p. 227-242, 2022. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/1980-54702022v28e0092 .
FREITAS, Marcos Cezar de. Educação Inclusiva: diferenças entre acesso, acessibilidade e inclusão. Cadernos de Pesquisa, [S.L.], v. 53, p. 1-16, 03 jul. 2023. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/1980531410084 .
GRIBOSKI, Cláudia Maffini; ALVES, Denise de Oliveira; BARBOSA, Kátia Aparecida Marangon; BAPTISTA, Claudio Roberto; MANTOAN, Maria Teresa Eglér; ALMEIDA, Maria Amélia; FIGUEIREDO, Rita Vieira de; QUADROS, Ronice Müller de; FREITAS, Soraia Napoleão; DUTRA, Claudia Pereira. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: Revista de Educação Especial, 2008. 17 p. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/52470/1/2008_art_rvfigueiredoacnosorio.pdf . Acesso em: 19 nov. 2025.
MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão Escolar. O que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Moderna, 2003.
MENDES, Cirlene da Silva; ALMEIDA, Adriana Ranzani Gimenes. A Prática Docente na Educação Inclusiva:: desafios para além da profissão. Pleiade, [s. l], p. 91-95, 05 jan. 2022. Trimestral.
MENDONÇA, Andreia Vieira de; VIANA, Tania Vicente; NASCIMENTO, Karla Angélica Silva do. A Avaliação do ensino-aprendizagem de pessoas com deficiência intelectual na escola regular em tempos de pandemia. Educação e Pesquisa, [S.L.], v. 49, p. 1-19, 2023. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s1678-4634202349269037por. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349269037por . Acesso em: 24 nov. 2025.
NOGUEIRA, Maria Luísa Magalhães; BORGES, Adriana Araujo Pereira; VAN PETTEN, Adriana M. Valladão Novaes; PEREIRA, Adriano C. Machado. Impacto da COVID-19 na educação de alunos com transtorno do espectro autista. Psicologia Escolar e Educacional, [S.L.], v. 28, p. 1-9, 2024. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/2175-35392024-271808 .
PIRES, J. A questão ética frente às diferenças: uma perspectiva da pessoa como valor. In: MARTINS, L.A.R. et al. (Org.). Inclusão: compartilhando saberes. Petrópolis: Vozes, 2006.
SANTOS, Teresa Cristina Coelho dos; MARTINS, Lúcia de Araújo Ramos. Práticas de Professores Frente ao Aluno com Deficiência Intelectual em Classe Regular. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, p. 395-408, 03 jul. 2015. Trimestral.
SILVA, Naiane Cristina; CARVALHO, Beatriz Girão Enes. Compreendendo o Processo de Inclusão Escolar no Brasil na Perspectiva dos Professores: uma revisão integrativa. Revista Brasileira de Educação Especial, [S.L.], v. 23, n. 2, p. 293-308, jun. 2017. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s1413-65382317000200010 .
THESING, Mariana; COSTAS, Fabiane. As proposições de uma escola inclusiva na concepção de professores de educação especial: algumas problematizações. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos: Brasília, v. 99, n. 252, p. 277-293, 18 jun. 2019. Semanal. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. http://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.99i252.3510 .
UNESCO. Declaração de Salamanca e Linha de Ação sobre Necessidades Educativas Especiais. Brasília: CORDE, 1994. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000098427.