GEOMETRIC KNOWLEDGE EMERGING FROM THE FABRICATION, GRADUATION AND USE OF LEONARD DIGGES’ CROSS-STAFF: INSIGHTS FROM IN-SERVICE MATHEMATICS TEACHERS
DOI:
https://doi.org/10.56238/revgeov16n5-283Keywords:
Cross-staff, Leonard Digges, Geometry Education, History of Mathematics, Teacher EducationAbstract
This article discusses the geometric knowledge that emerges when in-service mathematics teachers are invited to fabricate, graduate and use Leonard Digges’ cross-staff in a continuing education course. The study is part of a qualitative research project carried out in a public school in the municipal network of Fortaleza (Brazil). The empirical material was produced in the course Geometria e História – Instrumentos Históricos e o Ensino de Geometria, focusing on Module 3 and, in particular, on Task 10, in which the participants systematized, in a table, the mathematical knowledge they considered to be mobilized in each stage of the construction of the instrument. The data set includes written records of the tasks, resource cards based on Digges’ A Boke Named Tectonicon and audio recordings of group discussions. The analysis highlights four main axes: (a) understanding of unit, subunit and subdivision of segments, linked to the use of feet and inches; (b) relations between scale, composition of the main staff and proportionality; (c) attention to perpendicularity, alignment and practical decisions involved in the fabrication of the prototype; and (d) attempts to connect these ideas with curricular documents such as BNCC and DCRFor. The results suggest that working with historical mathematical instruments can foster richer discussions about measurement, fractions, proportionality and similarity of triangles in teacher education, while also revealing limits for the direct transposition of such activities to regular classrooms.
Downloads
References
BARONI, R. L. S.; TEIXEIRA, M. V.; NOBRE, S. R. A investigação científica em História da Matemática e suas relações com o Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática. In: BICUDO, M. A. V.; BORBA, M. C. (Orgs.). Educação Matemática: pesquisa em movimento. São Paulo: Cortez, 2004. p. 164-185.
BARROS, R.C. P.; PAVANELLO, R.M. Relações entre figuras geométricas planas e espaciais no ensino fundamental: o que diz a BNCC? Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, v. 15, n. 1, p. 11-19, 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília: MEC, 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018
CASTILLO, Ana Rebeca Miranda. Um estudo sobre os conhecimentos matemáticos incorporados e mobilizados na construção e no uso do báculo (cross-staff) em A Booke Named Tectonicon de Leonard Digges. 2016. 121 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.
DIGGES, Leonard. A booke named Tectonicon. London: John Daye, 1556.
DIGGES, Leonard. A booke named Tectonicon. London: Felix Kyngston, 1605.
FORTALEZA (CE). Secretaria Municipal da Educação. Matemática: volume 4. Organização: Robson Montegomeri Ribeiro Lustoza et al. Coordenação: Marlucia Delfino Amaral; Mirna França da Silva Araújo. Rio de Janeiro: Fundação Getulio Vargas, 2024. (Documento Curricular Referencial de Fortaleza: incluir, educar e transformar – DCRFor; v. 4).
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
HARKNESS, Deborah E. The Jewel House: Elizabethan London and the Scientific Revolution. New Haven: Yale University Press, 2007.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 18. ed. Petrópolis: Vozes, 2001
MORAES, Michele de Souza. Setor trigonal: contribuições de uma atividade didática na formação de conceitos matemáticos na interface entre história e ensino de matemática. 2017. 113 f. Dissertação (Mestrado em Docência para a Educação Básica) – Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Bauru, 2017.
PEREIRA, Ana Carolina Costa; SAITO, Fumikazu. A reconstrução do báculo de Petrus Ramus na interface entre História e Ensino de Matemática. Revista COCAR, Belém, v. 13, n. 25, p. 342-372, Jan./Abr. 2019.
PEREIRA, Ana Carolina Costa; SAITO, Fumikazu. Os instrumentos matemáticos na interface entre história e ensino de matemática: compreendendo o cenário nacional nos últimos 10 anos. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, v. 5, n. 14, p. 109-122, 2018.
RADFORD, Luis. La teoría de laobjetivación: una perspectiva vygotskiana sobre saber y devenirenlaenseñanza y elaprendizaje de las matemáticas. Bogotá: Universidad de los Andes, 2021.
SAITO, Fumikazu. “História e ensino de matemática: construindo interfaces.” REMATEC, Natal, v. 12, p. 66-85, 2013.
SAITO, Fumikazu; DIAS, Marisa da Silva. Interface entre história da matemática e ensino: uma atividade desenvolvida com base num documento do século XVI. Ciência & Educação, Bauru, v. 19, n. 1, p. 89-111, 2013.
SAITO, Fumikazu. Instrumentos matemáticos dos séculos XVI e XVII na articulação entre história, ensino e aprendizagem de matemática. REMATEC, Natal, v. 9, n. 16, p. 25-47, 2014.
SAITO, Fumikazu. Construindo interfaces entre história e ensino da matemática. Ensino da Matemática em Debate, São Paulo, v. 3, n. 1, p. 3-19, 2016.
SHULMAN, L. S. Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, Washington, v. 15, n. 2, p. 4-14, fev, 1986.
TAYLOR, Eva Germaine Rimington. The Mathematical Practitioners of Tudor & Stuart England. Cambridge: Cambridge University Press; Institute of Navigation, 1954.
YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 5. ed. Porto Alegre: Bookman, 2015.