BETWEEN SILENCE AND RESISTANCE: THE CLOSURE OF QUILOMBO SCHOOLS IN BRAZIL: PERIOD FROM 2015 TO 2025
DOI:
https://doi.org/10.56238/revgeov16n4-029Keywords:
Quilombola School Education, School Closures, Public Policies, Quilombola Communities, Educational ImpactsAbstract
This scientific article conducts a literature review on the closure of quilombola schools in Brazil, covering the period between 2015 and 2025. The research seeks to understand the dynamics and factors that led to the closure of schools in quilombola communities, reflecting on their social, cultural, and educational implications. The analysis of the studies reveals that the closure of these schools is linked to inadequate public policies, a lack of investment and recognition of the cultural identity of quilombola communities, as well as economic and social pressures. The study also highlights the negative impacts observed on access to education, cultural preservation, and local development prospects. Based on the literature review and future projections, this article seeks to promote greater awareness and encourage institutions to promote educational policies that respect and value the uniqueness of quilombola communities, ensuring them adequate teaching and learning conditions. Based on the theoretical framework of the coloniality of power (Quijano), institutional racism (Carneiro; Mbembe), and perspectives on the decolonization of knowledge (Walsh; Freire), it is interpreted that these closures do not represent merely administrative decisions, but rather the continuation of historical processes of exclusion that render quilombola individuals and their knowledge invisible. The study also highlights the negative impacts observed on access to education, cultural preservation, and local development prospects.
Downloads
References
ALMEIDA, José Roberto. Políticas de fusão escolar e seus impactos sociais: uma análise em comunidades quilombolas. Revista Brasileira de Educação, v. 22, n. 67, p. 33-49, 2017.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
CAMPOS, Lúcia Maria. Desafios na implementação de políticas públicas educacionais para comunidades quilombolas. Livro: Educação e Desigualdade, 2021.
COSTA, Marcio Vinicius. A atuação das ONGs na defesa dos direitos das comunidades quilombolas. Estudos em Sociedade, v. 19, n. 38, p. 55-66, 2020.
CUNHA, Raquel Araújo. A migração forçada: o êxodo em comunidades quilombolas diante do fechamento de escolas. Revista Brasileira de Estudos Urbanos e Regionais, v. 18, n. 43, p. 120-134, 2021.
FERREIRA, Adriana. Cultura e Educação na diversidade: a escolarização em comunidades tradicionais. Revista de Antropologia e Educação, v. 11, n. 2, p. 67-80, 2019.
LEAL, Pedro Henrique. Infraestrutura e desigualdade nas escolas quilombolas. Revista de Política Educacional, v. 8, n. 14, p. 98-109, 2020.
LIMA, Carla Beatriz. Estratégias de triangulação em pesquisas qualitativas sobre educação. Cadernos de Pesquisa, v. 48, n. 169, p. 205-219, 2017.
MELO, Flávia Cristina. Descontinuidade e formação docente em foco: o caso das escolas quilombolas. Educação e Pesquisa, v. 45, n. 2, p. 289-303, 2020.
OLIVEIRA, Helena. Descontinuidade escolar e os desafios do ensino quilombola. Educação & Sociedade, v. 20, n. 58, p. 245-262, 2019.
OLIVEIRA, Ricardo. Educação Digital como ferramenta de inclusão em áreas rurais. Revista Brasileira de Tecnologia na Educação, v. 12, n. 4, p. 168-181, 2021.
PEREIRA, Eduardo. Impactos das políticas de austeridade sobre a educação quilombola. Educação & Realidade, v. 30, n. 3, p. 96-110, 2020.
PIRES, Mariana. A transmissão cultural nas escolas quilombolas e o impacto das políticas educacionais. Educação em Análise, v. 29, n. 70, p. 75-89, 2017.
RAMOS, Ana Luiza. A escola como espaço de resistência cultural. Revista Brasileira de Cultura e Sociedade, v. 32, n. 49, p. 200-212, 2019.
RIBEIRO, Carlos. Educação intercultural: uma proposta de práticas educativas em quilombos. Educação, Sociedade & Culturas, v. 27, n. 5, p. 143-156, 2020.
SANTOS, José Ricardo. Políticas de austeridade e o fechamento das escolas quilombolas. Cadernos de Educação, v. 23, n. 30, p. 45-58, 2018.
SANTOS, Maria Clara. Currículo e identidade cultural nas práticas escolares. Revista Currículo Ensino Cultural, v. 15, n. 1, p. 33-47, 2020.
SILVA, André Luiz. Participação comunitária na formulação de políticas públicas educacionais. Educação e Pesquisa Social, v. 34, n. 10, p. 190-205, 2020.
SILVA, Júlia Maria. Categorização e análise em estudos qualitativos: métodos e aplicações. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação, v. 16, n. 39, p. 80-93, 2018.
SOUZA, Fernanda. Análise histórica das políticas educacionais em comunidades quilombolas. Historiografia e Educação, v. 9, n. 12, p. 54-67, 2018.