METHODOLOGY OF TEACHING PHYSICAL EDUCATION. APPROACHES: PSYCHOMOTOR, PSYCHOKINETIC AND DEVELOPMENTAL IN THE FACE OF PHENOMENOLOGICAL PHILOSOPHY

Authors

  • Luiz Augusto Normanha Lima

DOI:

https://doi.org/10.56238/revgeov16n4-062

Keywords:

Physical Education, Psychokinetics, Psychomotricity, Developmental, Phenomenology

Abstract

This text was produced for the Physical Education Methodologies course offered by the Institute of Biosciences at UNESP, Rio Claro Campus, Department of Pedagogy. It aims to compare the psychological theories: developmental-constructivist, psychogenetic, and behaviorist, which underpin the psychokinetic, psychomotor, and developmental approaches to Physical Education, with the philosophy of Merleau-Ponty, specifically in his work "Phenomenology of Perception."

Downloads

Download data is not yet available.

References

DAVIS, C. Psicologia na Educação. São Paulo: Cortez, 1990.

DALBOSCO C.A. Educação e formas de conhecimento: do inatismo antigo (Platão) e da educação natural moderna (Rousseau). Educação, Porto Alegre, v. 35, n. 2, p. 268-276, maio/ago. 2012

ESPÓSITO, V.H.C. Os Processos perceptivos. O Corpo e o Mundo Percebido: Uma leitura de Merleau-Ponty. In: Martins, J. Um seminário avançado em fenomenologia. São Paulo: EDUC, 1997.

FURTH, H. G. Piaget na prática escolar: a criatividade no currículo integral. São Paulo: IBRASA, 1979.

LE BOULCH, J. Educação psicomotora: psicocinética na idade escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1987

_____________. Rumo a uma Ciência do Movimento Humano. Porto Alegre: Artes Médicas, 1984. ISBN: 9781214764629

LIMA. L.A.N. A Limitação da linguagem e o discurso humano. Cadernos da Sociedade de Estudos e Pesquisas Qualitativos. Vol.3, n.3 (1993) São Paulo: A sociedade, 1991.

MERLEAU-PONTY, M Fenomenologia da Percepção. Edição em língua portuguesa. São Paulo: Freitas Bastos, 1971

RAMOZZI-CHIAROTTINO, Z. Psicologia e Epistemologia genética de Jean Piaget. São Paulo: EPU, 1988.

SCHIMIDT, R. A. Aprendizagem e performace motora, dos princípios à prática. São Paulo: Movimento, 1993.

TANI, GO et. al. Educação Física escolar: fundamentos de uma abordagem desenvolvimentista. São Paulo: EPU: Editora da Universidade de São Paulo, 1988

VILLALOBOS, M.P. Sobre o Behaviorismo. BF. Skinner. São Paulo: CULTRIX, 1974

Published

2025-09-18

How to Cite

Lima, L. A. N. (2025). METHODOLOGY OF TEACHING PHYSICAL EDUCATION. APPROACHES: PSYCHOMOTOR, PSYCHOKINETIC AND DEVELOPMENTAL IN THE FACE OF PHENOMENOLOGICAL PHILOSOPHY. Revista De Geopolítica, 16(4), e695 . https://doi.org/10.56238/revgeov16n4-062