AFRICAN DESCENTS IN TEACHER TRAINING: A PROPOSAL FOR AFRICAN-REFERENCED GEOGRAPHY TEACHING

Authors

  • Maria Ismênia Leite de Sousa
  • Henrique Cunha Júnior

DOI:

https://doi.org/10.56238/revgeov16n5-020

Keywords:

Geography Teacher Training, Assaré-CE, Afro-descendants, Geographic Education

Abstract

This study proposes a Geography teaching approach that focuses on the study of African heritage. The geographic scope of this research concerns the urban spatialities of the municipality of Assaré, Ceará. The study aimed to investigate the use of Afro-descendants in geography teaching in local elementary schools. This research employed theoretical and methodological procedures from Afro-descendant research, combined with field research using narrative interviews. The results reveal a lack of teacher training in recognizing the cultural heritage of African and Afro-descendant origin produced in the municipality's slave-owning past. Therefore, there is a need to promote continuing education for these professionals, incorporating Afro-descendants into anti-racist education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AZAMBUJA, Leonardo Dirceu de. Trabalho de Campo e Ensino de Geografia. Revista Geosul, Florianópolis-SC, v. 27, n. 54, p. 181-195, jul./dez. 2012. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/geosul/article/view/2177-5230.2012v27n54p181 Acesso em 20 de maio de 2025.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Plano Nacional de implementação das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília, DF: MEC, 2009.

CALLAI, Helena Copetti. Na geografia, a paisagem, o estudo do lugar e a pesquisa como principio da aprendizagem. Ciência Geográfica - Bauru - XXIV - Vol. XXIV- (1): Janeiro/Dezembro - 2020

Cidade de Assaré. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ce/assare/historico. Acesso em: 18 de maio de 2025

CORRÊA, Roberto Lobato. Trajetórias geográficas/ Roberto Lobato Corrêa; prefácio Milton Santos. 4° ed.-Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2010.

CUNHA JR. Henrique. Africanidade, afrodescendência e educação. Educação em debate, Fortaleza, Ano 23, v.2, n. 42, p. 1-11, 2001.

CUNHA JR. Henrique. Tecnologias africanas e educação / Texto de Henrique Cunha Junior / DPAAE – Salvador: EDIFBA, 2023. 55 p. (Coleção Pedagógica do Programa Asé Toré Formação em Educação sobre Negras(os) e Povos Indígenas; V. 7). E-Book. ISBN: 978-65- 88985-37-3.

CUNHA JUNIOR. Henrique. Tecnologia africana na formação brasileira. 1.ed. Rio de Janeiro: CEAP, 2010.

FRANCO, Nanci Helena Rebouças. A importância da formação de professores no processo de implementação da lei 10.639/03:algumas reflexões. Artefatos da cultura negra no Ceará: formação de professores para a educação, cultura, história africana e afrodescendente. III/ organização Alexsandra Flávia Bezerra de Oliveira…[et al.], -1.ed.Curitiba PR:CRV,2015.

GATTI, Bernardete Angelina. Professores do Brasil: novos cenários de formação / Bernardete Angelina Gatti, Elba Siqueira de Sá Barretto, Marli Eliza Dalmazo Afonso de André e Patrícia Cristina Albieri de Almeida. – Brasília: UNESCO, 2019.

GUERRA, Denise. Danças brasileiras de matriz africana: “Quem dança, seus males espanta!”. Revista África e Africanidades, Ano I, n. 4, 2009.

GOMES, Rita de C. Da C.. Buscando Compreender as Pequenas Cidades. In: OLIVEIRA, José A. de. (Org.). Cidades Brasileiras: territorialidades, sustentabilidade e demandas sociais. Manaus: Editora da Universidade Federal do Amazonas, 2009, pp. 125-137.

Lei 10.639/03 que altera a lei nacional 9394/1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/2003/L10.639.htm Acesso em 22/01/2025.

MELO, Antonio Crispim. História do Assaré. Gráfica: Ábaco. Crato-CE. 2019.

Nascimento, Elisa Larkin; Gá, Luiz Carlos. Adinkra :sabedoria em símbolos africanos 2. ed. Rio de Janeiro: Cobogó: Ipeafro, 2022.

RODNEY, Walter. Como a Europa subdesenvolveu a África/ Walter Rodney: tradução Heci Regina Candiani: apresentação Ângela Y. Davis: introdução Vincent Harding. Robert Hill, Willian Strickland: posfácio A.M. Babu1ed.São Paulo: Boitempo, 2022.

SANTOS, Milton. Metamorfoses do espaço habitado. Fundamentos teóricos e metodológicos da geografia./ Milton Santos em colaboração com Denise Elias.-6. ed.3.reimp.- São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo.2021.

SANTOS, Milton. Por uma geografia nova: da crítica da geografia a uma geografia crítica/ Milton Santos. 6° ed.- São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2004. (coleção Milton Santos;2)

SOUSA, Maria Ismênia Leite de. CUNHA JR. Henrique. A trajetória da dança do coco: memórias, africanidades e educação formal. XIV Fórum Internacional de Pedagogia - FIPED. Crato, 2024.

SOUSA, Maria Ismênia. L de. As afrodescendências de Assaré: território, memória e construção da identidade negra. 2024. 123 f. Dissertação (Mestrado em educação) - Universidade regional do Cariri- URCA. Crato - Ceará. 2024.

Published

2025-10-18

How to Cite

de Sousa, M. I. L., & Cunha Júnior, H. (2025). AFRICAN DESCENTS IN TEACHER TRAINING: A PROPOSAL FOR AFRICAN-REFERENCED GEOGRAPHY TEACHING. Revista De Geopolítica, 16(5), e798. https://doi.org/10.56238/revgeov16n5-020