CAPOEIRA, READING, AND TEACHING FROM AN INTERDISCIPLINARY PERSPECTIVE IN THE SHORT STORY GENRE: A PROPOSAL FOR THE APPLICATION OF LAW 10.639/03
DOI:
https://doi.org/10.56238/revgeov16n5-045Keywords:
Education, Capoeira, Reading, Literature, Law 10639/03Abstract
This work is based on the perception of capoeira as a potential interdisciplinary tool and an important possibility for education and application of Law 10639/03 in our schools. In this investigation, we take a look at the short story “Quilombo Cariri,” and our goal is to create other possibilities for the education of ethnic-racial relations by proposing a teaching sequence for high school, exploring capoeira through a literary artistic expression: a short story. Reflection on this theme arose from personal and professional experiences that pointed us to other possibilities for incorporating capoeira into schools beyond the discipline of physical education. The basis for this reflection stems from studies conducted by (ABIB, 2019), (COSTA, 2013), (CANDAU, 2013), (MATA MACHADO and ARAUJO, 2015), and (SILVA, 2020) on capoeira, education, and culture, associated with the study of interdisciplinarity conducted by (CIAVATTA, 2015). In formulating this proposal, we observe capoeira as a Brazilian cultural manifestation of African descent and, thus, we envision its contribution as an important possibility for education and application of the aforementioned law in our schools.
Downloads
References
ABIB, Pedro Rodolpho Jungers. Culturas populares, educação e descolonização. Revista Educação em Questão, Natal, v. 57, n. 54, p. 1-20, e-18279, out./dez. 2019.
CANDAU, Vera Maria. Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. In Candau, Vera Maria e Moreira, Flávio Antônio. Org. Multiculturalismo: Diferenças pedagógicas e práticas pedagógicas. 10 ed. Petrópolis, RJ. Vozes, 2013.
CIAVATTA, M. A interdisciplinaridade e a formação integrada: exercício teórico ou realidade possível? In: CIAVATTA, M. O trabalho docente e os caminhos do conhecimento: A historicidade da educação profissional. Rio de Janeiro: Lamparina, 2015.
COSTA, Neuber Leite. Capoeira, política cultural e educação. Tese (doutorado) 350 f. Universidade Federal da Bahia. Faculdade de Educação, Salvador, 2013.
MATA MACHADO, Sara Abreu; ARAÚJO, Janja. Capoeira Angola, corpo e ancestralidade: por uma educação libertadora. Horizontes, [S.l.], v. 33, n. 2, dez. 2015. ISSN 2317-109X. Disponível em: <https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/256>. Acesso em: 05 nov. 2019.
SILVA, Francisco Orismidio Duarte da. A arte de educar gingando: aspectos e contribuições da capoeira para a educação. Dissertação de mestrado. URCA. Crato. 2020. Disponível em: <http://www.urca.br/mpe/wp-content/uploads/sites/14/2021/07/disser_oris.pdf>. Acesso em: 03/02/2025
_____, Francisco Orismidio Duarte da. A arte de educar gingando. Material educativo. URCA. Crato. 2020. Disponível em: <http://www.urca.br/mpe/wp-content/uploads/sites/14/2021/08/produto_francisco_orismidio.pdf>. Acesso em: 03/02/2025.