THE INFLUENCE OF EMOTIONS ON THE LEARNING PROCESS: CONTRIBUTIONS OF NEUROEDUCATION TO TEACHING PRACTICE
DOI:
https://doi.org/10.56238/revgeov16n5-104Keywords:
Emotions, Learning, Neuroeducation, Teaching PracticeAbstract
The study examines the influence of emotions on the learning process, focusing on the contributions of neuroeducation to enhance teaching practices in higher education. The choice of the theme justifies itself by the need to integrate affect and cognition in contemporary educational contexts, where challenges such as stress and demotivation affect academic performance. The main objective consists of analyzing neurobiological mechanisms of emotions and proposing pedagogical strategies based on neuroeducation. The methodology adopts a qualitative bibliographic approach, with a systematic review of 45 recent academic sources (2018-2024), selected from databases such as SciELO and PubMed, including content analysis for thematic coding. The main results reveal that positive emotions activate dopaminergic pathways, facilitating neural plasticity and knowledge retention, while negative emotions inhibit executive functions, increasing dropout rates by up to 12%. Strategies such as mindfulness and empathetic feedback improve engagement by 18-25%. The conclusions affirm that neuroeducation provides tools for emotional regulation, promoting inclusive environments and educational equity, with implications for teacher training programs. This integration underscores the inseparability of emotion and cognition, offering a framework for resilient pedagogical practices that address post-pandemic vulnerabilities and foster holistic student development.
Downloads
References
ARAGÃO, R.; FERREIRA, K. Emoções e tecnologias digitais no ensino-aprendizagem de língua inglesa. Tabuleiro de Letras, v. 16, n. 1, p. 146–166, 2022. DOI: https://doi.org/10.35499/tl.v16i1.13621.
CARMONA, F.; CESARETTI, M.; OLIVEIRA, A.; BÓLLELA, V. O futuro da educação na universidade: avanços possíveis e necessários. Medicina (Ribeirão Preto Online), v. 54, supl. 1, 2021. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2176-7262.rmrp.2021.189735.
CRUZ, A.; ALVES, R.; SOUZA, I. Identificação de emoções afloradas durante atividades de simulação realística na percepção de discentes de medicina de uma instituição de ensino superior. Programa de Iniciação Científica - PIC/UniCEUB - Relatórios de Pesquisa, 2024. DOI: https://doi.org/10.5102/pic.n0.2022.9576.
FALK, M.; ZWIEREWICZ, M. Compreensão, escuta e expressão das emoções de docentes de uma instituição de ensino técnico e superior do sul do Brasil: uma contribuição da análise transacional (AT). Research, Society and Development, v. 10, n. 8, e48510817578, 2021. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v10i8.17578.
FERNANDES, E.; FLORES, M.; CADIME, I.; COUTINHO, C. Práticas de avaliação no ensino superior: um estudo com professores portugueses. Estudos em Avaliação Educacional, v. 34, e09219, 2023. DOI: https://doi.org/10.18222/eae.v34.9219.
FREITAS, C. A. Impacto da inteligência artificial na avaliação acadêmica: transformando métodos tradicionais de avaliação no ensino superior. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 11, n. 1, p. 2736–2752, 2024. DOI: https://doi.org/10.51891/rease.v11i1.1801.
GOMES, L.; GUIMARÃES, M.; CRUZ, L. A formação continuada de professores em tempos da pandemia da Covid-19: contribuições da neurociência aplicada à educação. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, v. 14, n. 30, p. 197–210, 2022. DOI: https://doi.org/10.31639/rbpfp.v14i30.564.
LIMA, T.; TAVARES, C. As competências socioemocionais na formação do enfermeiro: um estudo sociopoético. Revista Portuguesa de Enfermagem de Saúde Mental, n. 7, 2020. DOI: https://doi.org/10.19131/rpesm.0250.
MASSUGA, F.; SOARES, S.; KUZMA, E.; SANTOS, W.; DOLIVEIRA, S. Prática docente no ensino superior: construção formativa e desafios no contexto do bacharelado em administração. Contribuciones a las Ciencias Sociales, p. 82–97, 2022. DOI: https://doi.org/10.51896/ccs/gpmg6268.
MENEZES, K.; RODRIGUES, C.; CANDITO, V.; SOARES, F. Educação em saúde no contexto escolar. Revista de Educação Popular, p. 48–66, 2020. DOI: https://doi.org/10.14393/rep-2020-53255.
OLIVEIRA, A.; LEITE, P.; COURA, F. "A pandemia nos pegou totalmente desprevenidos": o trabalho emocional de professores de inglês do ensino privado / "The pandemic catches us totally off guard": the emotional labor of English teachers from private schools. Pensares em Revista, n. 23, p. 95–116, 2021. DOI: https://doi.org/10.12957/pr.2021.60570.
RODRIGUES, C.; CARVALHO, E. Práticas docentes: o lúdico como estratégia motivadora de aprendizagem nos anos iniciais do ensino fundamental. Revista Prática Docente, v. 8, n. 1, e23029, 2023. DOI: https://doi.org/10.23926/rpd.2023.v8.n1.e23029.id1743.