CHALLENGES OF LITERACY IN THE 21ST CENTURY: BETWEEN THE TEXTBOOK AND THE DIGITAL SCREEN

Authors

  • Luciane Macedo Lourenço
  • Myke Oliveira Gomes
  • Rafael Paviani
  • Ana Célia Santana Morais
  • Carlos Cristian de Paulo Silva
  • Elinaldo Bernardo de Oliveira Júnior
  • Carliene de Souza Santos Aguiar
  • Roberly de Oliveira Alves Machado

DOI:

https://doi.org/10.56238/revgeov16n5-107

Keywords:

Literacy, Textbook, Digital Technologies, Pedagogical Practices

Abstract

Literacy in the 21st century constitutes a complex process that transcends the decoding of linguistic signs, requiring an expanded understanding of the multiple languages and supports that permeate students' daily lives. This study investigates the challenges of contemporary literacy, specifically the articulation between textbooks and digital technologies as pedagogical resources in teaching and learning reading and writing. The main objective consists of analyzing how literacy teachers perceive and use these different supports in their daily practices, identifying potentialities, limitations, and challenges related to the integration of analog and digital resources. The methodology characterizes itself as qualitative research of applied nature, with descriptive-analytical objectives, grounded in systematic bibliographic review, semi-structured interviews with fifteen literacy teachers, participant observations in classrooms, and documentary analysis of the didactic materials used. The results show that teachers recognize the textbook as an organizing instrument of pedagogical work but identify limitations related to curricular rigidity, while digital technologies enhance students' engagement and favor the exploration of multiple languages, although their use frequently occurs in an unsystematic manner. It concludes that contemporary literacy demands integrated pedagogical approaches that articulate traditional and digital resources in a complementary way, overcoming unproductive dichotomies and promoting theoretically grounded practices that enhance the specificities of each support in developing reading and writing competencies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

FREITAS, C. A. Impacto da inteligência artificial na avaliação acadêmica: transformando métodos tradicionais de avaliação no ensino superior. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 11, n. 1, p. 2736–2752, 2025. DOI: https://doi.org/10.51891/rease.v11i1.1801.

CARBONIERI, J.; MAGALHÃES, C. Currículo na educação infantil: a pandemia e o desenvolvimento humano. Revista Teias, v. 22, p. 175–189, 2021. DOI: https://doi.org/10.12957/teias.2021.62033.

CARVALHO, J.; SILVA, A.; GOMES, A.; MOURA, C.; MALTA, D.; PAVÁN, J.; FONSECA, V. Formação continuada de professores no século XXI: necessidades e perspectivas. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 11, n. 1, p. 69–85, 2025. DOI: https://doi.org/10.51891/rease.v11i1.17790.

COSTA, A. Alfabetização de adultos no século 21: reflexões sobre o necessário letramento digital. Revista Políticas Públicas & Cidades, v. 13, n. 2, e1260, 2024. DOI: https://doi.org/10.23900/2359-1552v13n2-246-2024.

MONTEIRO, G.; FERREIRA, L. Erros conceituais de sistemática vegetal em livros didáticos de biologia do PNLD. Revista de Ensino de Biologia da Sbenbio, p. 585–602, 2021. DOI: https://doi.org/10.46667/renbio.v14i1.414.

SILVA, F.; SIQUEIRA, C.; NETO, A.; CASTRO, T.; OLIVEIRA, L. Alfabetização multimodal no século XXI: perspectivas emergentes e desafios contemporâneos. RCMOS - Revista Científica Multidisciplinar O Saber, v. 1, n. 1, 2024. DOI: https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2024.476.

COSTA, M.; ALVES, M.; LEITE, S. As estratégias de ensino no contexto pós-pandemia: um olhar sobre o ciclo de alfabetização. Revista Signos, v. 45, n. 1, 2024. DOI: https://doi.org/10.22410/issn.1983-0378.v45i1a2024.3614.

FERREIRA, S.; MALTA, D.; SILVA, D.; LIMA, L.; LIMA, K.; GOMES, A. Do quadro negro ao quadro digital: a revolução nas aulas. ARE, v. 6, n. 2, p. 2610–2624, 2024. DOI: https://doi.org/10.56238/arev6n2-128.

MONTE, C. Tecnologias digitais na educação: vantagens, desafios e estratégias para uma integração eficiente no contexto brasileiro. E-Acadêmica, v. 6, n. 1, e0261600, 2025. DOI: https://doi.org/10.52076/eacad-v6i1.600.

OLIVEIRA, L. Uso do livro didático. Doxa: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, e023002, 2023. DOI: https://doi.org/10.30715/doxa.v24i00.17500.

RIBEIRO, A.; BARBOSA, A. Duas tecnologias de um livro. Revista Brasileira de Alfabetização, n. 13, p. 47–56, 2020. DOI: https://doi.org/10.47249/rba2020456.

SANTOS, C. Transformação educacional no século XXI: o impacto da integração de tecnologias digitais na sala de aula. [S.l.: s.n.], p. 88–98, 2025. DOI: https://doi.org/10.29327/5499239.1-8.

Published

2025-11-04

How to Cite

Lourenço, L. M., Gomes, M. O., Paviani, R., Morais, A. C. S., Silva, C. C. de P., de Oliveira Júnior, E. B., Aguiar, C. de S. S., & Machado, R. de O. A. (2025). CHALLENGES OF LITERACY IN THE 21ST CENTURY: BETWEEN THE TEXTBOOK AND THE DIGITAL SCREEN. Revista De Geopolítica, 16(5), e901. https://doi.org/10.56238/revgeov16n5-107