MONITORING IN THE SURGICAL CENTER: STUDENT INTERFACES AND THEIR CONTRIBUTIONS TO TRAINING

Authors

  • Juliane Umann Cabreira
  • Bianca Gato Pereira
  • Letícia Gomes Bernardes
  • Michelly da Cruz Gonçalves
  • Karen Vitória de Souza Caldas
  • Rosana Soares Lisboa Silva

DOI:

https://doi.org/10.56238/revgeov16n5-113

Keywords:

Surgical Center, Tutoring, Nursing

Abstract

Objective: To report the experiences gained during the tutoring of the Surgical Center and Central Sterile Supply Department (CSSD) discipline, highlighting the interfaces and contributions to academic and professional training. Methods: This is an experience report from nursing students at the State University of Pará who acted as tutors for the discipline, targeting students in the 5th semester of the aforementioned course and institution, who were in the process of consolidating theoretical and practical knowledge about the surgical area. Activities included guidance, clarification of doubts, and educational dynamics, focusing on learning and preparation for internships in a hospital setting. Results: The tutoring experiences provided the 5th-semester students with theoretical and practical support to act during the perioperative phases. The theoretical and practical actions addressed essential techniques such as hand degerming, surgical gowning and instrumentation, surgical positioning, and inherent nursing care, highlighting the importance of patient safety and the prevention of infections and complications in the surgical context. Conclusion: Tutoring proved to be an educational practice that goes beyond reinforcing content, configuring itself as a space whose interfaces provide opportunities for the exchange of experiences and knowledge, mutual learning, and preparation for the challenges of professional practice in the health and nursing area.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. De Lima Fontes FL, Macedo Melo M, Costa Soares J, Dos Santos JM, Araújo Frota C, Freitas dos Santos AR, Viana Araújo L, Bezerra Fernandes WB, De Oliveira Silva NI, Ribeiro de Matos D, Da Silva Viveiros YK, Teixeira do Nascimento M, Abreu da Silva FJ, Costa da Silva T, Lima Sousa AM. Contribuições da monitoria acadêmica em Centro Cirúrgico para o processo de ensino-aprendizagem: benefícios ao monitor e ao ensino. Rev Eletrônica Acervo Saúde [Internet]. 18 jul 2019 [citado 22 maio 2025]; (27):e901. Disponível em: https://doi.org/10.25248/reas.e901.201.

2. Neves JL, Rodrigues RD, Souza TN, Silva DO, Garcia GK, Paiva LF, Oliveira DF, Silva VS, Garcia MF, Steinheuser GD. A monitoria de ensino e suas contribuições na formação acadêmica: um relato de experiência. Rev Eletronica Acervo Saude [Internet]. 10 ago 2022 [citado 22 jul 2025];15(8):e10712. Disponível em: https://doi.org/10.25248/reas.e10712.2022.

3. Souza SA, Melo FN, Mota AL, Cunha AP, Sousa LP, Bonfim AL, Cunha MD. A enfermagem e o bem-estar humano, teoria e prática 2 [Internet]. [local desconhecido]: Atena Editora; 2023. MONITORIA ACADÊMICA EM ENFERMAGEM NOS CUIDADOS CIRÚRGICO NO PROCESSO ENSINO-APRENDIZAGEM: RELATO DE EXPERIÊNCIA; [citado 22 maio 2025]; p. 55-60. Disponível em: https://doi.org/10.22533/at.ed.8832319095.

4. Cunha KV, Barbosa AD, Reis AB, Silva RA, Bentes JC, Santos WP, Peres DA, Lavor LC, Oliveira BK. A IMPORTÂNCIA DA MONITORIA ACADÊMICA NA GRADUAÇÃO EM ENFERMAGEM PARA ESTUDANTES DO INTERIOR DO AMAZONAS: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA. Rev Contemp [Internet]. 19 jun 2024 [citado 21 jul 2025];4(6):e4703. Disponível em: https://doi.org/10.56083/rcv4n6-127.

5. Carneiro MA, Dantas AD, Ferreira ND, Oliveira AS, Moura PG, Dias NM. Monitoria acadêmica e suas contribuições no processo ensino-aprendizagem no curso de Enfermagem. Res Soc Dev [Internet]. 10 jun 2024 [citado 21 jul 2025];13(6):e6213645856. Disponível em: https://doi.org/10.33448/rsd-v13i6.45856.

6. DE BARROS, Alexsander Wilkard Monte Sales et al. Monitoria acadêmica em enfermagem: uma revisão de literatura. Brazilian Journal of Health Review, v. 3, n. 3, p. 4785-4794, 2020.

7. Corrêa FB, De Abreu LR, Da Silva YJ, De Araújo LS, Gonçalves MD, Do Vale JR, Pimentel RS, Dos Santos GN. A ASSISTÊNCIA DE ENFERMAGEM NO CENTRO CIRÚRGICO: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA. Rev Contemp [Internet]. 29 fev 2024 [citado 22 maio 2025];4(2):e3083. Disponível em: https://doi.org/10.56083/rcv4n2-157.

8. DOS SANTOS LOPES, Karlleson et al. Relevância da monitoria no processo de ensino-aprendizagem dos acadêmicos de enfermagem. Revista Eletrônica Acervo Saúde, v. 25, p. e20584-e20584, 2025.

9. De Lima Fontes FL, Macedo Melo M, Costa Soares J, Dos Santos JM, Araújo Frota C, Freitas dos Santos AR, Viana Araújo L, Bezerra Fernandes WB, De Oliveira Silva NI, Ribeiro de Matos D, Da Silva Viveiros YK, Teixeira do Nascimento M, Abreu da Silva FJ, Costa da Silva T, Lima Sousa AM. Contribuições da monitoria acadêmica em Centro Cirúrgico para o processo de ensino-aprendizagem: benefícios ao monitor e ao ensino. Rev Eletrônica Acervo Saúde [Internet]. 18 jul 2019 [citado 22 maio 2025]; (27):e901. Disponível em: https://doi.org/10.25248/reas.e901.201.

10. Ribeiro B, Souza JS. A segurança do paciente no centro cirúrgico: papel da equipe de enfermagem. Semina [Internet]. 13 jan 2022 [citado 22 maio 2025];43(1):27. Disponível em: https://doi.org/10.5433/1679-0367.2022v43n1p27.

Published

2025-11-07

How to Cite

Cabreira, J. U. ., Pereira, B. G., Bernardes, L. G., Gonçalves, M. da C., Caldas, K. V. de S., & Silva, R. S. L. (2025). MONITORING IN THE SURGICAL CENTER: STUDENT INTERFACES AND THEIR CONTRIBUTIONS TO TRAINING. Revista De Geopolítica, 16(5), e918. https://doi.org/10.56238/revgeov16n5-113