REFLECTIONS ON THE EDUCATIONAL USE OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE BY PUBLIC SCHOOL TEACHERS IN PORTO SEGURO, BAHIA
DOI:
https://doi.org/10.56238/revgeov16n5-127Keywords:
Artificial Intelligence in Education, Teacher Training, Basic EducationAbstract
Considering the increasing use of Artificial Intelligence (AI) technologies in teaching practice and the need to qualify their use in public education, this study aims to analyze the use of AI by public school teachers in Porto Seguro, Bahia, through the offer of a training course. To do so, a qualitative approach is used, which included offering a training course and analyzing responses to the registration form and the research instrument applied at the end of the course. Thus, it is observed that teachers already use technologies such as ChatGPT in the most varied ways; although ethical concerns exist (algorithmic biases, substitution of teacher creativity), expectations focused on time optimization. This leads to the conclusion that it is fundamental to integrate critical, ethical, and technical competence discussions about the use of AI into didactic-pedagogical reflection.
Downloads
References
AUSUBEL, D. P. et al. Desafios e oportunidades da inteligência artificial no ensino superior: perspectiva docente. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior do INEP, São Paulo, 2025. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/VnbxBKktkBRXHPHrq9pBddt/.
BANDEIRA, Y. A.; AQUINO, F. J. A. de. Futuro da educação com inteligência artificial: euforia ou revolução?. Revista Nova Paideia - Revista Interdisciplinar em Educação e Pesquisa, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 315–331, 2025.
BUOLAMWINI, J.; GEBRU, T. Gender Shades: Intersectional Accuracy Disparities in Commercial Gender Classification. Proceedings of Machine Learning Research, v. 81, p. 1-15, 2018. Disponível em: https://proceedings.mlr.press/v81/buolamwini18a/buolamwini18a.pdf. [Acesso em: dd mmm. aaaa].
CORRÊA, E. B. et al. Ética da Inteligência Artificial na Educação: Dilemas apontados nas pesquisas brasileiras. Com a Palavra, O Professor, v. 9, n. 25, p. 93–115, 2024. Disponível em: http://revista.geem.mat.br/index.php/CPP/article/view/1072.
DEDE, C. Comparing Frameworks for 21st Century Skills. [S.l.]: Harvard Graduate School of Education, 2010. Disponível em: https://sttechnology.pbworks.com/f/Dede_(2010)_Comparing%20Frameworks%20for%2021st%20Century%20Skills.pdf.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GALVÃO, M. L. et al. Perspectivas docentes sobre a possibilidade de substituição de trabalhos humanos pela inteligência artificial na educação superior em saúde: um estudo preliminar. SEPA - Seminário Estudantil de Produção Acadêmica, v. 20, n. 1, p. 103-114, 2021-2022. Disponível em: http://www.revistas.unifacs.br/index.php/sepa.
GIRAFFA, L.; KOHLS-SANTOS, P. Inteligência Artificial e Educação: conceitos, aplicações e implicações no fazer docente. Educação em Análise, Londrina, v. 8, n. 1, p. 116–134, 2023.
GOODFELLOW, I.; BENGIO, Y.; COURVILLE, A. Deep Learning. Cambridge: MIT Press, 2016.
KISSINER; SCHMIDT; HUTTENLOCHER. Novos desafios para a educação na Era da Inteligência Artificial. Filos. Unisinos, v. 25, n. 1, 2024. Disponível em: https://www.scielo.br/j/fun/a/jWKkyjpRzxjm6c85yCKv4MN/.
LIMA, G. C. R. De; SCHNITMAN, I. M. Programa de Tutoria em Alfabetização: Capacitando os Alunos na Era Digital. ARACÊ, [S. l.], v. 2, p. 1314–1323, 2024.
MAYKE, F. C. S.; SILVA, C. C. da. Inteligência artificial na formação docente: uma revisão da literatura. REEDUC – Revista de Educação do Instituto Federal Goiano, Urutaí, v. 21, 2024. Disponível em: https://mestradoedoutoradoestacio.periodicos.cientificos.com.br/index.php/reeduc/article/view/11364
OLIVEIRA, A. L. de. Inteligência Artificial na Educação: Desafios e Implicações para os Educadores. Revista Educação em Análise, v. 33, n. 1, p. 135-152, 2023. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/48127.
PEREIRA, L. G. Utilização da inteligência artificial para o desenvolvimento do pensamento crítico e do protagonismo estudantil no processo de correção de redações para o ENEM no ensino médio. 2024. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Letras) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo, Campus Colatina, Colatina, 2024. Disponível em: https://repositorio.ifes.edu.br/handle/123456789/6034.
PRADO, M. Inteligência artificial e os impactos dos grandes modelos de linguagem na educação e na cultura informativa. Jornal da USP, São Paulo, 12 jan. 2024. Disponível em: https://jornal.usp.br/artigos/inteligencia-artificial-e-os-impactos-dos-grandes-modelos-de-linguagem-na-educacao-e-na-cultura-informativa/.
RIZZI‑MARCOM, J. L.; PORTO, A. P. T. O uso da inteligência artificial na educação com ênfase à formação docente. Revista de Ciências Humanas, Frederico Westphalen, v. 24, n. 3, p. 229‑246, set./dez. 2023. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/376795630_O_USO_DA_INTELIGENCIA_ARTIFICIAL_NA_EDUCACAO_COM_ENFASE_A_FORMACAO_DOCENTE.
SANTOS, Z. et al. Inteligência Artificial e a Educação: uma análise de teses e dissertações. Linguagens, Educação e Sociedade, Curitiba, v. 29, n. 59, p. 1‑23, jan. 2025. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/6108.
SELWYN, N. Should Robots Replace Teachers?: AI and the Future of Education. Cambridge: Polity Press, 2019.
UNESCO. Artificial Intelligence in Education: Challenges and Opportunities for Sustainable Development. [S.l.]: UNESCO, 2019. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000366994.
ZUBOFF, S. A era do capitalismo de vigilância: a luta por um futuro humano na nova fronteira do poder. Tradução de George Schlesinger. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2020.