FIELD EXPERIENCES AND DECOLONIAL LEARNING IN THE BALATIPONE-UMUTINA TERRITORY: EDUCATIONAL PRACTICES, CULTURE, AND IDENTITY FROM AN INTERCULTURAL PERSPECTIVE
DOI:
https://doi.org/10.56238/revgeov16n5-141Keywords:
Educação Indígena, Interculturalidade, Decolonialidade, Território, Balatiponé-UmutinaAbstract
This article analyzes the formative experiences of indigenous people in the Balatiponé-Umutina Indigenous Territory, in Barra do Bugres, Mato Grosso do Sul. The activity, part of the Graduate Program in Geography and the Mais Ciência na Escola Project, aimed to promote dialogue between scientific and traditional knowledge, reaffirming Indigenous education as a practice of resistance, autonomy, and identity reconstruction. The research, qualitative in nature and ethnographic in nature, was based on authors such as Candau (2014), Walsh (2009), Haesbaert (2004), Santos (2006), Fleuri (2003), and Almeida (2010), as well as contemporary Indigenous voices such as Krenak (2019) and Baniwa (2021). Observations and interactions with teachers, students, and community leaders at the Julá Paré School highlighted that the territory is an educational space of multiple languages, where science, spirituality, and ancestry intertwine. The results indicate that field experience constitutes an exercise in listening, coexistence and intercultural recognition, strengthening decolonial learning and the protagonism of indigenous peoples in the production of plural knowledge.
Downloads
References
ALMEIDA, Maria Regina Celestino de. Os índios na história do Brasil. Rio de Janeiro: FGV, 2010.
BANIWA, Gersem. Educação escolar indígena e interculturalidade. Brasília: MEC, 2021.
BOAVENTURA DE SOUSA SANTOS. A gramática do tempo: para uma nova cultura política. São Paulo: Cortez, 2006.
CANDAU, Vera Maria. Educação intercultural: entre o discurso e a prática. Petrópolis: Vozes, 2014.
CRUZ, L. J. Povo Umutina: a busca da identidade linguística e cultural. Cuiabá: UFMT, 2012.
FLEURI, Reinaldo Matias. Interculturalidade, educação e globalização. São Paulo: Cortez, 2003.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
HAESBAERT, Rogério. O mito da desterritorialização: do “fim dos territórios” à multiterritorialidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004.
INSTITUTO SOCIOAMBIENTAL (ISA). Povos Indígenas no Brasil: Balatiponé-Umutina. São Paulo: ISA, 2023. Disponível em: https://pib.socioambiental.org. Acesso em: 8 out. 2025.
KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
MIGNOLO, Walter. Histórias locais / projetos globais: colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Belo Horizonte: UFMG, 2003.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec, 2012.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. In: LANDER, Edgardo (Org.). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Buenos Aires: CLACSO, 2000. p. 201–246.
SOUZA, A. C.; PEREIRA, L. C. A escola e o ensino do povo Balatiponé-Umutina no território indígena. Revista Movimento, Niterói: UFF, v. 29, e022035, 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/mov2023.e022035.
TAN HUARE, D. Léxico remanescente Umutina: repertório linguístico. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), Cuiabá, 2015.
UNEMAT. A roça do povo Umutina. Cáceres: UNEMAT, 2018.
WALSH, Catherine. Interculturalidad, Estado, sociedad: luchas (de)coloniales de nuestra época. Quito: Abya-Yala, 2009.
YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2001.