THE IMPORTANCE OF EARLY CHILDHOOD EDUCATION FOR CHILDREN, WOMEN AND REGIONAL DEVELOPMENT

Authors

  • Karla Rocha de Almeida
  • Renata de Moraes Silva Batista
  • Marcelo Máximo Purificação
  • Nadia Bigarella

DOI:

https://doi.org/10.56238/revgeov16n5-146

Keywords:

Early Childhood Education, Early Childhood, Gender, Human Capital, Territorial Development

Abstract

This article analyzes early childhood education as a structuring public policy based on three interdependent axes: the integral development of children, the expansion of women's productive inclusion, and the impacts on regional development. Based on empirical data and scientific literature, early childhood is examined as a strategic stage for the formation of cognitive, emotional, and social skills, which are fundamental for the educational and professional trajectory. The analysis also includes the effects of the public provision of daycare centers and preschools on the social redistribution of care, female autonomy, and the reduction of gender inequalities. Finally, the paper discusses the role of early childhood education in inducing local economic dynamics, generating jobs, and strengthening social protection networks. The results show that qualified investment in early childhood education contributes to the construction of more equitable societies and more sustainable territories, and is a condition for the effectiveness of intersectoral public policies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALHADAS, E. Primeira infância: a fase mais importante do desenvolvimento infantil. Blog Colégio Florença, 22 dez. 2021. Disponível em: https://colegioflorenca.com.br/blog/primeira-infancia-a-fase-mais-importante-do-desenvolvimento-infantil/. Acesso em: 15 abr. 2025.

ANDRADE, V. Creches na Dinamarca: investimento, e não custo, 2024 Disponivel em : https://www.dw.com/pt-br/creches-na-dinamarca-investimento-e-n%C3%A3o-custo/a-69774633 Acesso em 18 de mar. 2025.

ARCE, A. A imagem da mulher nas ideias educacionais de Pestalozzi: O aprisionamento ao âmbito privado (doméstico) e à maternidade angelical. Rio de Janeiro: ANPEd, 2001. Disponível em: https://anped.org.br/wp-content/uploads/2024/05/gt02_04.pdf Acesso em: 10 mar.. 2025

ASSOCIAÇÃO CAATINGA. Cartilha Primeira infância e desenvolvimento infantil. Fortaleza: Associação Caatinga, 2024. Disponível em: https://www.noclimadacaatinga.org.br/cartilha-primeira-infancia-e-desenvolvimento-infantil/. Acesso em: 4 mar. 2025.

BANCO MUNDIAL. Quality early learning: nurturing children’s potential. Washington, DC: World Bank Group, 2022. Disponível em: https://www.worldbank.org/en/topic/education/publication/quality-early-learning-nurturing-children-s-potential . Acesso em: 10 mar. 2025.

BANCO MUNDIAL. The early years: child well-being and the foundation for human capital. Washington, DC: World Bank, 2020. Disponível em: https://www.worldbank.org/en/programs/earlyyears . Acesso em: 3 abr. 2025.

BENEDITO, J. A.; REZENDE, H. S. Educação socioemocional: desenvolvimento de habilidades socioemocionais através do jogo. Curso de Gaduação em Pedagogia. Lavras: UFLA, 2024. Disponivel em : file:///E:/User_SSD/Downloads/201720024_JULIANE_TRABALHO_FINAL%20(2).pdf Acesso em 20 de mar, 2025.

BRASIL. Emenda Constitucional nº 59, de 11 de novembro de 2009. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 12 nov. 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. MEC reforça políticas para o ensino infantil em 2024. Brasília, DF: MEC, 2024. Disponível em: https://www.gov.br/mec. Acesso em: 27 mar. 2025.

BRASIL. Ministério da Educação. Seminário debate desenvolvimento integral da criança. Brasília, DF: MEC, 21 nov. 2024. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/assuntos/noticias/2024/novembro/seminario-debate-desenvolvimento-integral-da-crianca. Acesso em: 28 fev. 2025.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Primeira infância é período-chave para o desenvolvimento infantil. Nova Escola, São Paulo, 2024. Disponível em: https://novaescola.org.br/. Acesso em: 8 abr. 2025.

BRITES, L. Desenvolvimento cognitivo infantil: percepções, reações e competências. Instituto Neurosaber, 2025. Disponível em: https://institutoneurosaber.com.br/artigos/desenvolvimento-cognitivo-infantil-percepcoes-reacoes-e-competencias/ . Acesso em: 14 mar. 2025.

CALADO, A. C. A. O papel da família no acompanhamento da vida escolar dos filhos. Revista Educação Pública, Rio de Janeiro, v. 20, n. 39, 2020. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/20/39/o-papel-da-familia-no-acompanhamento-da-vida-escolar-dos-filhos . Acesso em: 11 abr. 2025.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FUNDAÇÃO MARIA CECILIA SOUTO VIDIGAL; CENTER ON THE DEVELOPING CHILD; INSTITUTO DE ENSINO E PESQUISA (INSPE); HARVARD UNIVERSITY. O impacto do desenvolvimento na primeira infância sobre a aprendizagem. São Paulo: Fundação Maria Cecilia Souto Vidigal, 2014. Disponível em: https://www.mds.gov.br/webarquivos/arquivo/crianca_feliz/Treinamento_Multiplicadores_Coordenadores/impacto_desenvolvimento_primeira%20infancia_sobre_aprendizagem.pdf . Acesso em: 15 abr. 2025.

GIL, I. C.A. Educação Infantil como aliada do Desenvolvimento local: Aspecto Legal e Gestão Social. Revista Nera (UNESP), Dracena- SP, v. V,p. 1-17, 2006. Disponivel em : chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www2.fct.unesp.br/nera/publicacoes/Aeducacaoinfantilcomoaliada.pdf. Acesso em 15 de abr 2025.

GLUZ , Micaela Passerino. Desigualdade de Gênero na Educação: Feliz Dia das Professoras. Revista Le mond Diplomatique Brasil, Ed. 213, 2024. Disponível em : https://diplomatique.org.br/feliz-dia-das-professoras/ Acesso em 10 abr. 2025.

GUMBOWSKY, A.; JURASZEK, L.; NOERNBERG, E. I.; MAIA, E. D. W. Da. .Educação e desenvolvimento regional: a Unesco e as interseções com o desenvolvimento regional. Interação - Revista De Ensino, Pesquisa E Extensão, v. 22 n. 2, 79–93, Varginhoa, MG, 2020. Disponivel em: https://periodicos.unis.edu.br/interacao/article/view/371 . Acesso em 12 de mar. 2025.

HECKMAN, J. J. Schools, skills and synapses. Economic Inquiry, Oregon City, v. 46, n. 3, p. 298-324, 2008 . Disponivel em : https://jenni.uchicago.edu/papers/Heckman_2008_EI_v46_n3.pdf Acesso em: 18 mar. 2025.

HECKMAN, J. J.Investir no desenvolvimento na primeira infância: Reduzir déficits, fortalecer a economia, 2012. Disponivel em : https://heckmanequation.org/wp-content/uploads/2017/01/D_Heckman_FMCSV_ReduceDeficit_012215.pdf Acesso em 10 de mar. 2025

HECKMAN, J. J. The Heckman Equation. 13% ROI Toolbox: investing in early childhood development. Chicago: The University of Chicago, 2023. Disponível em: https://heckmanequation.org/resource/13-roi-toolbox/. Acesso em: 2 abr. 2025.

HIRATA, H.; KERGOAT. D. Novas Configurações da Divisão Sexual do Trabalho.Caderno de Pesquisa, v. 37 n. 132, p. 595-609, set./dez. 2007. Disponível em : https://www.scielo.br/j/cp/a/cCztcWVvvtWGDvFqRmdsBWQ/?format=pdf&lang=pt Acesso em 10 de mar. 2025.

IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Estatísticas de gênero: indicadores sociais das mulheres no Brasil. Rio de Janeiro: IBGE, 2023. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101960.pdf. Acesso em: 3 abr. 2025.

INE – INSTITUTO NACIONAL DE ESTATÍSTICA. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua – PNAD Contínua. Brasília: IBGE, 2023. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/saude/17270-pnad-continua.html Acesso em: 28 fev. 2025.

INEP – INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo Escolar da Educação Básica 2021: resumo técnico. Brasília: INEP/MEC, 2022. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_escolar_2021.pdf. Acesso em: 8 mar. 2025.

INEP – INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Relatório SAEB 2021: educação infantil. Brasília: INEP/MEC, 2023. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_basica/saeb/resultados/2021/relatorio_saeb_educacao_infantil_2021.pdf. Acesso em: 14 abr. 2025.

INEP – INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo Escolar Da Educação Básica 2023, Resumo Técnico. Brasilia: INEP/ MEC 2024. Disponível: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_escolar_2023.pdf Acesso em 15 de mar. 2025.

INEP – INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo Escolar Da Educação Básica 2024, Resumo Técnico. Brasilia: INEP/ MEC 2024. Disponível em : https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_escolar_2024.pdf Acesso em 29 de mar. 2025.

INSTITUTO UNIBANCO. A presença das mulheres no mundo da educação. 2022. Disponível em: https://www.institutounibanco.org.br/conteudo/a-presenca-das-mulheres-no-mundo-da-educacao/. Acesso em: 6 mar. 2025.

IYI – INDIANA YOUTH INSTITUTE. Early childhood education outcomes. Indianapolis, 2023. Disponível em: https://www.iyi.org/. Acesso em: 22 fev. 2025.

IYI – INTERNATIONAL YOUTH INITIATIVE. Long-term impact of early childhood education on youth educational attainment. Relatório técnico, 2023. Disponível em: https://www.iyi.org. Acesso em: 11 abr. 2025.

JHUNJHUNWALA, K. Early childhood development is intricately linked to women's participation in employment, wellbeing and social capital. NORRAG Blog, 7 mar. 2024. Disponível em: https://www.norrag.org/early-childhood-development-is-intricately-linked-to-womens-participation-in-employment-wellbeing-and-social-capital/ Acesso em: 03 mar. 2025.

MEDEIROS, P. Primeira infância é período-chave para o desenvolvimento infantil. Nova Escola, 2024. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/21953/primeira-infancia-periodo-chave-para-desenvolvimento-infantil . Acesso em: 02 abr. 2025.

MONTESSORI, M. Pedagogia científica. São Paulo: Abril Cultural, 1976.

NÚCLEO CIÊNCIA PELA INFÂNCIA (NCPI). O impacto do desenvolvimento na primeira infância sobre a aprendizagem. São Paulo: Fundação Maria Cecilia Souto Vidigal, 2014. Disponível em: https://ncpi.org.br. Acesso em: 02 abr. 2025.

NCPI – NÚCLEO CIÊNCIA PELA INFÂNCIA. Por que primeira infância? São Paulo: Fundação Maria Cecilia Souto Vidigal, 2025. Disponível em: https://ncpi.org.br/primeira-infancia/. Acesso em: 03 abr. 2025.

OCDE – ORGANIZAÇÃO PARA A COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO. Education at a glance 2023: OECD indicators. Paris: OECD Publishing, 2023. Disponível em: https://www.oecd.org/en/publications/education-at-a-glance-2023_e13bef63-en.html . Acesso em: 06 mar. 2025.

PINTO, C. I. B.; WESCHENFELDER, N. V. Educação Infantil: Um Direito que vai além das crianças - Uma Experiência em Três Passos. Evento: VII Seminário de Inovação e Tecnologia, Revista: Salão do Conhecimento, UNIJUI, 2017. Disponivel em : https://publicacoeseventos.unijui.edu.br/index.php/salaoconhecimento/article/view/7552 Acesso em 14 de mar. 2025.

PORVIR. Dados do Censo da Educação Básica e análises sobre professores da educação infantil. Porvir.org, 2024. Disponível em: https://porvir.org. Acesso em: 3 abr. 2025.

PORVIR. Professoras enfrentam jornada dupla, preconceito e salários menores. 2024. Disponível em: https://porvir.org/professoras-enfrentam-jornada-dupla-preconceito-e-salarios-menores/. Acesso em: 3 abr. 2025.

PRIMEIRA INFÂNCIA PLANO NACIONAL PELA PRIMEIRA INFÂNCIA. Plano Nacional pela Primeira Infância: recomendações para a priorização da Primeira Infância nos planos plurianuais 2024-2027. Brasília: RNPI, 2023. Disponível em: https://primeirainfancia.org.br. Acesso em: 05 mar. 2025.

PROGRAMA PRIMEIRA INFÂNCIA PRIMEIRO. Recomendações baseadas em evidências para políticas públicas voltadas à primeira infância. [S.l.]: Fundação Bernard van Leer; Fundação Maria Cecilia Souto Vidigal; Rede Nacional Primeira Infância, 2024. Disponível em: https://primeirainfancia.org.br/. Acesso em: 15 abr. 2025.

ROSA, M. V. G.; SOUZA, K. B.; FERNANDES, A. S. Efeitos do acesso a creche sobre o trabalho feminino. 2020. Disponível em: https://www.anpec.org.br/encontro/2020/submissao/files_I/i13-155034bd5f9937011ec032fc2488ede1.pdf Acesso em: 02 abr. 2025.

SEN, A. Desenvolvimento como liberdade. São Paulo: Companhia das Letras,11ª reimpressão, 2023.

SENADO FEDERAL DOS EUA. Joint Economic Committee Diverging Trends: Prime-Age Women’s Lfpr Continues To Rise, But Moms With Young Kids Are Feeling The Effects Of The Child Care Funding Cliff, Washington, DC, 2024. Disponível em: https://www.jec.senate.gov/public/index.cfm/democrats/2024/12/g-trends-prime-age-women-s-lfpr-continues-to-rise-but-moms-with-young-kids-are-feeling-the-effects-of-the-child-care-funding-cliff Acesso em: 03 mar. 2025.

SILVA, L. D.T.A; DIAS, M.R.G; LUQUETTI, E. C.F. TEODORO,C.R.Breve reflexão sobre o papale da creche e suas potencialidades para o desenvolvimento infantil. Revista Educação Publica, v. 24. Nº22, 25 de junho de 2024. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/24/22/breve-reflexao-sobre-o-papel-da-creche-e-suas-potencialidades-para-o-desenvolvimento-infantil Acesso em 12 de mar. 2025.

STATISTICS CANADA. Labour Force Survey. Ottawa: Statistics Canada, 2023. Disponível em: https://www150.statcan.gc.ca/. Acesso em: 03 abr. 2025.

STATISTICS CANADA. The economic impacts of Quebec's universal childcare system on maternal employment. Ottawa: StatCan, 2022. Disponível em: https://www150.statcan.gc.ca/. Acesso em: 15 abr. 2025.

TELES, A. S. G. O desenvolvimento das competências socioemocionais através da educação física escolar na educação infantil. Contribuciones a Las Ciencias Sociales, São José dos Pinhais, v. 17, n. 3, p. 1-12, 2024. DOI: 10.55905/revconv.17n.3-197.

TSUKADA, L.; GIROTTO, E. D. O papel da mulher na educação: Uma comparação entre Pestalozzi e Froebel. Rev. Sem Aspas, Araraquara, v. 11, n. 00, e022003, jan./dez. 2022. eISSN: 2358-4238. DOI: https://doi.org/10.29373/sas.v11i00.15365 Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/semaspas/article/view/15365. Acesso em: 12 mar. 2025

UNESCO - Conferência Mundial sobre Políticas de Educação Infantil e Cuidados na Primeira Infância: Declaração de Tashkent e Compromissos de Ação para Transformar a Educação Infantil e os Cuidados na Primeira Infância, 16 de novembro de 2022 Disponivel em : https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000384045_por Acesso em 03 de abr, 2025.

UNESCO – ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA. Right from the start: investing in early childhood care and education yields lifelong benefits. Paris: UNESCO, 2024. Disponível em: https://www.unesco.org/en/articles/investing-early-childhood-care-and-education-yields-lifelong-benefits Acesso em: 14 mar. 2025.

UNICEF. Family-friendly policies: Redesigning the workplace of the future. New York: UNICEF, 2019. Disponível em : https://www.unicef.org/documents/family-friendly-policies-redesigning-workplace-future Acesso em: 07 abr. 2025.

Published

2025-11-17

How to Cite

de Almeida , K. R., Batista, R. de M. S., Purificação, M. M., & Bigarella, N. (2025). THE IMPORTANCE OF EARLY CHILDHOOD EDUCATION FOR CHILDREN, WOMEN AND REGIONAL DEVELOPMENT. Revista De Geopolítica, 16(5), e965 . https://doi.org/10.56238/revgeov16n5-146