EDUCATIONAL INEQUALITIES IN BRAZIL AND PUBLIC INCLUSION POLICIES
DOI:
https://doi.org/10.56238/revgeov16n5-137Keywords:
Education, Inequality, Public Policies, Inclusion, EquityAbstract
This article analyzes educational inequalities in Brazil and examines the scope of the main public inclusion policies implemented in recent decades. The research, qualitative in nature, is based on a bibliographic review and documentary analysis of reports from the National Institute for Educational Studies and Research (Inep), the Brazilian Institute of Geography and Statistics (IBGE), and the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO), as well as legal frameworks such as the 1988 Federal Constitution, the National Education Guidelines and Framework Law (LDB), the National Education Plan (PNE), and the Fund for the Maintenance and Development of Basic Education (Fundeb). The results show that, although Brazil has made progress in expanding access to basic and higher education, regional, racial, gender, and income inequalities still persist, undermining students’ permanence and learning. The analysis reveals that public inclusion policies, despite significant advances, still lack continuity, adequate funding, and coordination among the federative entities. It concludes that educational inclusion should be understood not only as access but as quality permanence, supported by intersectoral and sustainable policies that promote equity within the Brazilian educational system.
Downloads
References
ABRAMOVAY, Miriam. Educação e desigualdades sociais: desafios contemporâneos. Brasília: UNESCO, 2023.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Petrópolis: Vozes, 2014.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm. Acesso em 01 de nov. 2025.
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Disponível em https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em 01 de nov. 2025.
BRASIL. Lei nº 14.113, de 25 de dezembro de 2020. Regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação – Fundeb. Disponível em https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2020/lei/l14113.htm. Acesso em 01 de nov. 2025.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em 01 de nov. 2025.
CASTRO, Jorge Abrahão de. Financiamento e qualidade da educação básica no Brasil. Brasília: IPEA, 2022.
CURY, Carlos Roberto Jamil. Educação e direito à educação: fundamentos filosóficos e políticos. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2020.
DOURADO, Luiz Fernandes. Políticas e gestão da educação no Brasil: desafios e perspectivas. São Paulo: Cortez, 2020.
DUBET, François. O que é uma escola justa? São Paulo: Cortez, 2020.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 70. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019.
GATTI, Bernardete Angelina. Educação, qualidade e equidade: desafios contemporâneos. São Paulo: Cortez, 2021.
GENTILI, Pablo. A lógica da exclusão: políticas e práticas de neoliberalização da educação. Rio de Janeiro: Vozes, 2019.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2019.
IBGE. Síntese de Indicadores Sociais 2023. Rio de Janeiro: Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística, 2023. Disponível em https://biblioteca.ibge.gov.br/index.php/biblioteca-catalogo?view=detalhes&id=2102052. Acesso em 01 de nov. 2025.
INEP. Relatório Nacional da Educação Básica 2023. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2023.Disponpivel em https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_escolar_2023.pdf. Acesso em 01 de nov. 2025.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática e trabalho docente: formação e prática. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2021.
MEC. Programa Educação Conectada. Brasília: Ministério da Educação, 2022.Disponível em https://www.gov.br/mec/pt-br/assuntos/eb/piec. Acesso em 01 de nov. 2025.
NERI, Marcelo. Desigualdade e oportunidades educacionais no Brasil. Rio de Janeiro: FGV Social, 2022.
OLIVEIRA, Romualdo Portela de. Educação e justiça social: fundamentos para políticas públicas equitativas. São Paulo: Cortez, 2024.
PNUD. Relatório de Desenvolvimento Humano 2022. Nova York: Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento, 2022. Disponível em https://www.undp.org/sites/g/files/zskgke326/files/2023-05/hdr2021-22ptpdf.pdf. Acesso em 01 de nov. 2025.
RAWLS, John. Uma teoria da justiça. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. 6. ed. Campinas: Autores Associados, 2021.
SOARES, Celina; OLIVEIRA, Ana Carolina. Desigualdades tecnológicas e aprendizagem na pandemia. Revista Brasileira de Educação, v. 28, n. 3, p. 115–134, 2023.
SOARES, José Francisco. Educação, desigualdades e oportunidades. Belo Horizonte: UFMG, 2022.
SOARES, Magda; OLIVEIRA, Romualdo P. de. Educação e exclusão digital no Brasil:
UNESCO. Relatório Global de Monitoramento da Educação 2023. Paris: Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura, 2023.