THE USE OF PADLET IN TEACHING AFRO-BRAZILIAN AND AFRICAN HISTORY AND CULTURE FOR THE DEAF

Authors

  • Wermerson Meira Silva
  • José Lúcio Santos Muniz
  • Robson Aldrin Lima Mattos
  • Zoraide Santos Vieira
  • Elzana Kátia Lima Mattos Ferreira

DOI:

https://doi.org/10.56238/revgeov16n5-175

Keywords:

Libras, Assistive Technologies, Digital Platform

Abstract

This study, derived from doctoral research (SILVA, 2022), analyzes the difficulties in teaching Afro-Brazilian and African History and Culture to deaf students, considering the guidelines of Law 10.436/2002, which officially recognizes Brazilian Sign Language (Libras), and Law 10.639/2003, which makes the teaching of the curricular component Afro-Brazilian and African History and Culture mandatory in Basic Education. Currently, there is a lack of digital teaching resources in Libras for this curricular component, limiting access to knowledge and compromising the development of linguistic, social, and educational autonomy for these students. The general objective was to analyze pedagogical experiences with the Padlet digital platform in the teaching of Afro-Brazilian and African History and Culture, validated by its potential for (re)producing knowledge in inclusive education. Three deaf teachers affiliated with a Specialized Care Center in Vitória da Conquista/BA participated in the study; two hold degrees in Libras (Brazilian Sign Language) and one in Pedagogy. Eight training sessions were held, during which participants explored Padlet functionalities, produced materials in Libras, and interacted collaboratively on the platform. Data were collected through audiovisual recordings made with mobile devices. The results demonstrate that the platform facilitated the autonomous production of content, interaction among peers, and the preservation of memories about Afro-Brazilian and African experiences from a deaf perspective, indicating potential for inclusive and culturally sensitive pedagogical practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BERSCH, Rita. Introdução à Tecnologia Assistiva. Porto Alegre, 2013. Disponível em: www.assistiva.com.br. Acesso em: 21 set. 2020.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm. Acesso em: 2 fev. 2021.

BRASIL, Lei n. 10.639/03, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm . Acesso em: 27 mai. 2020.

BRASIL. Lei n. 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10436.htm. Acesso em: 16 nov. 2020.

BRASIL. Decreto n. 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a lei de acessibilidade, n. 10.098/2000 e a lei de libras, n. 10.426. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Brasília, 22 dez. 2005. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/decreto/d5626.htm. Acesso em: 16 nov. 2020.

BERSCH, Rita; TONOLLI, de José Carlos. Introdução ao Conceito de Tecnologia Assistiva 2006. Disponível em<http://www.bengalalegal.com/tecnologia-assistiva>.Acesso em: 10 mar. 2024.

FERREIRA, Lucimar Gracia. Adequações Pedagógicas: uma reeleitura reflexiva das práticas docentes para alunos surdos. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 1, n. 2, p. 129-145, out./dez., 2020. Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/index.php/reed. Acesso em: 6 ago. 2025.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

MOTA, K. M.; MACHADO, T. P. P.; CRISPIM, R. P. S. Padlet no contexto educacional: uma experiência de formação tecnológica de professores. Revista Educacional Interdisciplinar (Redin), Taquara, v. 6, n. 1, p. 1-8, out. 2017.

KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e Ensino Presencial e a Distância. Campinas, SP: Papirus, 2003. (Série Prática Pedagógica).

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 17. Ed. São Paulo: Cortez, 2005.

QUADROS, Ronice Müller de; SCHMIEDT, Magali L. P. Ideias para ensinar português para alunos surdos. Brasılia: Mec, SEESP, 2006.

RASHID, Ainda; YUNUS, Melor MD; Wahi, Wahi. Usando Padlet para Escrita Colaborativa entre Alunos de Inglês como Segunda Língua. Creative Education, 10, 610-620, 2019. Disponível em:

https://doi.org/10.4236/ce.2019.103044. Acesso em: 16 ago. 2024.

SCHALLENBERGER, A. Ciberhumor nas comunidades surdas .Dissertação (Mestrado em Educação) Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010.

SILVA, Wemerson Meira. Educação inclusiva para surdos/as: memórias sobre o componente curricular história e cultura afro-brasileira e africana no município de Vitória da Conquista-BA. 2022. Tese (Doutorado) - Curso de Doutorado em Linguagem, Universidade Estadual da Bahia, Vitória da Conquista, 2022.

SILVA, Patrícia Grasel da. LIMA, Dione Sousa de. Padlet como ambiente virtual de aprendizagem na formação de profissionais da educação. RENOTE, Porto Alegre, v. 16, n. 1, 2018. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/86051. Acesso em: 15 mai. 2024.

SYLVESTRE, Daniela. O uso do Padlet para os letramentos do estudante. São Paulo, 2021. Disponível em: https://www.periodicorease.pro.br/rease/article/download/465/269. Acesso em: 8 set. 2024.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Autêntica, 2018.

TAJRA, Sanmya Feitosa. Informática na educação. 6. ed. São Paulo: Érica, 2001.

Published

2025-11-21

How to Cite

Silva, W. M., Muniz, J. L. S., Mattos, R. A. L., Vieira, Z. S., & Ferreira, E. K. L. M. (2025). THE USE OF PADLET IN TEACHING AFRO-BRAZILIAN AND AFRICAN HISTORY AND CULTURE FOR THE DEAF. Revista De Geopolítica, 16(5), e1000. https://doi.org/10.56238/revgeov16n5-175