STUDY OF THE ANALOGIES PRESENT IN VOLUME ‘COMPOSIÇÃO E ESTRUTURA DOS CORPOS’ DA COLEÇÃO ‘SER PROTAGONISTA: CIÊNCIAS DA NATUREZA E SUAS TECNOLOGIAS’
DOI:
https://doi.org/10.56238/revgeov16n5-191Keywords:
Target Concept, Analogous Concept, Chemistry Teaching, TextbookAbstract
Analogies are instruments used in teaching that contribute to the success of teaching and learning processes, because they can make an unknown concept (target concept) be understood, when compared to a known concept (analogous concept). The dissemination of its use in Natural Sciences and their technologies textbooks has boosted the demand for evaluations on the way they are being used. Thus, this work aims to present results of a study on the analogies found in volume ‘Composição e estrutura dos corpos’, from the collection ‘Ser Protagonista: ciências da natureza e suas tecnologias’. After complete and detailed reading, we identified only three analogies in book. They were discussed and classified according to a system proposed by some researchers. Hardly any of them discuss important aspects related to their objectives. We highlight the importance and the need for more discussions on the use of analogies, especially in initial teacher training courses, so they can be used in a way that does not harm learning.
Downloads
References
BOZELLI, Cátia Fernanda; NARDI, Roberto. O uso de analogias no ensino de física em nível universitário: interpretações sobre os discursos do professor e dos alunos. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciência, São Paulo, v. 6, n. 3, p. 1-17, set./dez. 2006. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4045/2609. Acesso em: 01 maio 2020.
DUIT, Reinders. On the role of analogies and metaphors in learning science. Science Education, Nova York, v. 75, n. 6, p. 649–672, nov. 1991. Disponível em: https://www.researchgate.net/journal/1098-237X_Science_Education. Acesso em: 10 mar 2018.
FRANÇA, Antônia Mayra de Morais. Estudo das analogias presentes nos volumes 1 e 2 da coleção ‘Ser Protagonista – Química’. 2017. 59 f. Monografia (Graduação em Licenciatura Plena em Química), Universidade estadual do Ceará, Crateús, 2017.
FRANCISCO JÚNIOR, Wilmo Ernesto. Analogias em livros didáticos de química: um estudo das obras aprovadas pelo Plano Nacional do Livro Didático para o Ensino Médio 2007. Ciências & Cognição, Rio de Janeiro, v. 14, n. 1, p. 121-143, mar. 2009. Disponível em: http://www.cienciasecognicao.org/pdf/v14_1/m318350.pdf. Acesso em: 01 jan. 2018.
FRANCISCO JÚNIOR, Wilmo Ernesto; FRANCISCO, Welington; OLIVEIRA, Ana Carolina Garcia de. Analogias em livros de química geral destinados ao ensino superior. Ensaio – Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 14, n. 3, p. 131-137, set - dez. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/epec/v14n3/1983-2117-epec-14-03-00131.pdf. Acesso em: 16 abr. 2020.
GONÇALVES, Josué Martins; JULIÃO, Murilo Sérgio da Silva. Analogias em livros didáticos destinados ao ensino superior: química orgânica versus físico-química. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, RS, v. 21, n. 3, p. 92-108, dez. 2016. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/256. Acesso em: 16 abr. 2020.
MALHEIROS, Bruno Taranto. Metodologia da pesquisa em educação. 2. ed. LTC: Rio de Janeiro, 2011. 256 p.
MÓL, Gerson de Sousa. O uso de analogias no ensino de química. 1999, 198 f. Tese (Doutorado em Química), Universidade de Brasília, Brasília, DF,1999.
MONTEIRO, Ivone Garcia; JUSTI, Rosária S. Analogias em livros didáticos de química brasileiros destinados ao ensino médio. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, RS, v. 5, n. 2, p. 67-91, 2000. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ ienci/article/view/650/441. Acesso em: 20 abr. 2020.
MUNAKATA, Kazumi. Livro didático como indício da cultura escolar. História da Educação, Porto Alegre, v. 20, n. 50, p. 119-138, dez. 2016. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/heduc/v20n50/2236-3459-heduc-20-50-00119.pdf>. Acesso em: 12 maio 2020.
OLIVEIRA. H. R. Argumentação no ensino de ciências: o uso de analogias como recurso para a construção do conhecimento. 130 f. Dissertação (mestrado em educação) – Universidade Federal de Juiz de Fora. 2012.
THIELE, Rodney B.; TREAGUST, David F. The nature and extent of analogies in secondary chemistry textbooks. Instructional Science, Amsterdam, NLD, v. 22, n. 1, p. 61-74, jan. 1994. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/BF00889523. Acesso em: 09 ago 2019.
ZAMBONI, André; BEZERRA, Lia Monguilhott. Ser protagonista - ciências da natureza e suas tecnologias: composição e estrutura dos corpos. São Paulo: Edições SM, 2020, 260 p.