CHALLENGES AND PEDAGOGICAL PRACTICES IN GEOGRAPHY TEACHING IN YOUTH AND ADULT EDUCATION: REFLECTIONS ON THE EXPERIENCE OF THE MARIA FERRAZ DE OLIVEIRA MUNICIPAL SCHOOL (BELO CAMPO, BAHIA)

Authors

  • Daniel Reis dos Santos
  • Vilomar Sandes Sampaio
  • Welison Nascimento Meira
  • Washington de Jesus Caires
  • Felipe Alves do Prado
  • Luan Silva Barboza
  • Angela Telma Rosa do Carmo
  • Isaque Abreu Oliveira
  • Virna Santos Barros

DOI:

https://doi.org/10.56238/revgeov16n5-120

Keywords:

Youth and Adult Education, Geography Teaching, Teaching Practice

Abstract

This article analyzes the main obstacles and potential of teaching geography in the EJA (Youth and Youth) program, using the Maria Ferraz de Oliveira Municipal School (EMMFO), located in Belo Campo, Bahia, as a case study. The text historically contextualizes EJA as a public policy focused on social inclusion and educational reparations, discussing its legal foundations, from the 1934 Constitution to the National Education Plan (2014–2024), and the implementation of learning acceleration programs. Methodologically, it adopts a qualitative and quantitative approach, with questionnaires and classroom observations. The results reveal that, although the school has reasonable infrastructure and an experienced faculty, challenges persist, such as dropout rates, reduced night classes, a lack of teaching materials, and the need for greater institutional engagement. Geography teaching stands out as a tool for critically understanding space and strengthening citizenship, promoting the appreciation of students' life experiences. It was found that the content most appreciated by students involves practical and visual topics, such as maps and relief, while abstract topics, such as tectonic plates and regionalization, present greater difficulty. The article concludes that teaching geography in EJA contributes to the development of critical awareness and an understanding of the social and spatial relationships that structure students' daily lives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARREYRO, G. B. O. “Programa Alfabetização Solidária”: terceirização no contexto da Reforma do Estado. Educar em Revista, Curitiba, n. 38, p. 175-191, set./dez. 2010. Editora UFPR. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/kJHhSgXgjKC3zx3jWZ6vqQP/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 25 dez. 2021.

BRASIL. Decreto nº 3.298, de 20 de dezembro de 1999. Regulamenta a Lei nº 7.853/1989 e dispõe sobre a Política Nacional para a Integração da Pessoa Portadora de Deficiência. Disponível em: http://www.trtsp.jus.br/geral/tribunal2/LEGIS/Decreto/3298_99.html. Acesso em: 25 dez. 2021.

BRASIL. Lei nº 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa Diretrizes e Bases para o ensino de 1º e 2º graus, e dá outras providências. Brasília, DF, 1971. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L5692.htm. Acesso em: 10 jan. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/em_cena.pdf. Acesso em: 10 maio 2019.

CALIATTO, S. G.; MARTINELLI, S. de C. Aprendizagem escolar de estudantes da educação de jovens e adultos. Revista Educação em Questão, Natal, v. 47, n. 35, p. 97–120, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/5137/4114. Acesso em: 18 jan. 2022.

FELICIANO, L. A. S. O ensino de Geografia no Brasil: do Colégio Pedro II à Universidade de São Paulo (1837–1934). In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – EDUCERE, 13., 2017, Curitiba. Anais... Curitiba: Pontifícia Universidade Católica do Paraná, 2017. Disponível em: http://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/25271_12024.pdf. Acesso em: 18 mar. 2018.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

GADOTTI, M.; ROMÃO, J. E. (org.). Educação de jovens e adultos: teoria, prática e proposta. 10. ed. São Paulo: Cortez; Instituto Paulo Freire, 2008.

KIMURA, S. Geografia no ensino básico: questões e propostas. São Paulo: Contexto, 2008.

LÜCK, H.; PARENTE, M. A aceleração da aprendizagem para corrigir o fluxo escolar: o caso do Paraná. Brasília: Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada – IPEA, 2007. (Texto para Discussão, n. 1274). Disponível em: http://www.ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/TDs/td_1274.pdf. Acesso em: 10 jan. 2022.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Diretrizes curriculares – cursos de graduação. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=12991. Acesso em: 10 jan. 2022.

MOREIRA, R. Pensar e ser em Geografia. São Paulo: Contexto, 2007.

PRADO, I. G. A. LDB e políticas de correção de fluxo escolar. Revista Em Aberto, Brasília, v. 17, p. 49–56, jan. 2000. Disponível em: http://emaberto.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/view/2102/2071. Acesso em: 10 jan. 2022.

SALES, S. C. F.; COSTA, G. A. C.; OLIVEIRA, P. O. A trajetória da EJA no estado da Bahia: da suplência à aceleração. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, p. 116–128, 2009. Disponível em: http://periodicos.uesb.br/index.php/praxis/article/viewFile/245/257. Acesso em: 2 dez. 2021.

SOUSA, C. P. Limites e possibilidades dos programas de aceleração de aprendizagem. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 108, p. 81–99, nov. 1999. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/720. Acesso em: 10 jan. 2022.

STRELHOW, T. B. Breve história sobre a educação de jovens e adultos no Brasil. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 38, p. 49–59, jun. 2010. Disponível em: http://www.histedbr.fe.unicamp.br/revista/edicoes/38/art05_38.pdf. Acesso em: 10 jan. 2022.

VESENTINI, J. W. Para uma geografia crítica na escola. São Paulo: Ática, 1992.

VESENTINI, J. W. Sociedade e espaço: geografia geral e do Brasil. São Paulo: Ática, 2005.

Published

2025-11-10

How to Cite

dos Santos, D. R., Sampaio, V. S., Meira, W. N., Caires, W. de J., do Prado, F. A., Barboza, L. S., do Carmo, A. T. R., Oliveira, I. A., & Barros, V. S. (2025). CHALLENGES AND PEDAGOGICAL PRACTICES IN GEOGRAPHY TEACHING IN YOUTH AND ADULT EDUCATION: REFLECTIONS ON THE EXPERIENCE OF THE MARIA FERRAZ DE OLIVEIRA MUNICIPAL SCHOOL (BELO CAMPO, BAHIA). Revista De Geopolítica, 16(5), e928. https://doi.org/10.56238/revgeov16n5-120