INTERDISCIPLINARY DIALOGUES BETWEEN THE GEOGRAPHY OF CHILDHOOD AND RURAL EDUCATION

Authors

  • Diogo Pereira das Neves Souza Lima
  • Maria Lídia Bueno Fernandes

DOI:

https://doi.org/10.56238/revgeov16n5-124

Keywords:

Geography, Childhood, Rural Education, School

Abstract

Interdisciplinary studies that allow for the articulation of the Geography of Childhood and Rural Education present themselves as a fruitful theoretical and investigative field for understanding the multiple dimensions of children's experiences in rural contexts, as well as their implications in socio-educational processes. Within this framework, perspectives emerge that recognize the child as a historical, social, and cultural subject, whose spatial experience is constituted in daily interactions with the territory, mediated by relationships of work, play, and schooling in rural contexts. The analysis of rural childhoods, in this sense, goes beyond a mere description of geographical contexts, assuming an interpretive and critical character that integrates educational practices, rural ways of life, and the contradictions inherent in the contemporary political and economic context experienced by rural children. This article presents the results of a bibliographic inventory that highlights the connections between the Geography of Childhood and Rural Education, emphasizing their possible theoretical and methodological interfaces. It is identified that both share epistemological foundations anchored in Historical-Dialectical Materialism and a critical analysis of social reality, which allows for the intersection of categories and theoretical perspectives. This approach enhances investigations into the territoriality of rural childhood and the educational process in rural spaces, contributing to the strengthening of an interdisciplinary perspective committed to social transformation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ACSELRAD, Henri. Introdução. In: Cartografias sociais e território. Organizador Henri Acselrad. Rio de Janeiro: UFRJ, IPUR 2008.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O trabalho de saber: cultura camponesa e escola rural. Porto Alegre: Sulina, 1999.

CALDART, Roseli Salete. A Escola do Campo em Movimento. Currículo sem Fronteira. Volume 3, número 1. UFRRJ, Rio de Janeiro, 2003. Disponível em: ufrrj.br/ppgea/conteudo/conteudo-2009-1/Educacao-II/3SF/A_ESCOLA_DO_ CAMPO _EM _MOVIMENTO. Acesso em 20/07/2024.

CALDART, Roseli Salete. Educação do Campo. In: CALDART, Roseli; PEREIRA, Isabel; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio; São Paulo: Expressão Popular, 2012

CAMACHO, Rodrigo Simão. Conhecendo os Camponeses-Estudantes e os seus Territórios no Município de Paulicéia-SP: Trabalho Familiar, Lazer e Escola. Revista Nera, [S. l.], n. 18, p. 47–78, 2011.

CAMACHO, Rodrigo Simão. A luta dos movimentos socioterritoriais camponeses pelo direito à educação do campo. Revista de Geografia Agrária. Campo – Território. Volume 15, número 38, 2020. Disponível em seer.ufu.br/index.php/campoterritorio/ article/view /54352/31052. Acesso em 13/11/2024

CAMACHO, Rodrigo Simão. A contribuição do pensamento de Carlos Rodrigues Brandão para a Educação do Campo: diálogos pedagógicos e campesinistas, interdisciplinares e interdependentes. Revista Campo-Território, Uberlândia, v. 19, n. 53, p. 51–80, 2024.

COSTA, Brenda Martoni. M. C. da. (2021). Da geografia da infância para a construção de uma cartografia vivencial/ social. Revista Mutirõ. Folhetim De Geografias Agrárias Do Sul, 2(1), 2021. Disponível em periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/mutiro /article/view/248278, acesso em 20/10/2024

COSTA, Liciane; PERIPOLLI, Odimar. Educação e a infância no campo: um olhar sobre os diferentes espaços de aprendizagem. Eventos Pedagógicos, [S. l.], v. 3, n. 3, p. 159–169, 2012. Disponível em: periodicos.unemat.br/index.php/reps/article/view/9309. Acesso 3/11/2024

FERREIRA, Alessandra Amaral; DE SOUZA, Maria Celeste Reis Fernandes. O brincar das crianças na escola em tempo integral: tensões entre as fronteiras territoriais e as culturas infantis. EccoS – Revista Científica, [S. l.], número. 56. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/11234. Acesso em: 3/11/2024.

FONSECA, Lidiany Nascimento e NETTO, Mário Borges. A pedagogia do Movimento Sem Terra e as contribuições do pensamento educacional de M. M. Pistrak. In: Revista Brasileira de Educação do Campo. Volume 9. UFNT, Tocantinópolis, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/campo/article/view/18589. Acesso em 20/8/2024.

FREIRE, Paulo. Comunicação ou extensão. 5° Edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.

FREITAS, Gilmar Vieira. Escola Família Agrícola: histórias construídas a partir de uma ideia. Revista Educação e Ciências Sociais, volume.1. Salvador, 2018. Disponível em https://www.revistas.uneb.br/index.php/cienciassociais/article/download/5457/5353/21664. Acesso em 20/7/2024.

FREITAS, Maria N. M.; TOUTONGE, Eliana C.P.; SANTOS, Maria W. Educação do/no campo: experiências multiterritoriais e as especificidades das infâncias. Revista Retratos da Escola, volume 7, número 30, 2023. Disponível em: retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/ article/view/1913. Acsso em 20/11/2024.

LÉVY, Jacques. Uma virada Cartográfica? In Cartografias sociais e território. Organização de Henri Acselrad. Rio de Janeiro: UFRJ/IPUR, 2008.

LOPES, Jader Janer Moreira. Geografia das Crianças, Geografias das Infâncias: as contribuições da Geografia para os estudos das crianças e suas infâncias. Contexto & educação. Editora Unijuí Ano 23 nº 2008.

LOPES, J. J. M. A “natureza” geográfica do desenvolvimento humano: diálogos com a Teoria Histórico cultural. Em In: TUNES, Beth.: O fio tenso que une a psicologia e a pedagogia. Brasília: Editora UNICEUB, 2013.

MANFIO, Vanessa. O encontro entre geografia e educação pode mudar o espaço vivido?. Revista Ensino de Geografia – Recife, Volume 4. Número 3, 2021. Disponível em https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/ensinodegeografia/article/view/249368. Acesso em 20/7/2024.

MELO, Keylla. R. A.; GUIMARÃES, Iara. V. A (re)organização de práticas pedagógicas e do espaço/tempo escolares a partir do protagonismo de crianças do campo. INTERFACES DA EDUCAÇÃO, volume 11, número 31. Disponível em periodicosonline.uems.br/interfaces/ article/view/3999. Acesso em 17/11/2024.

MOLINA, Mônica. A educação do campo e o enfrentamento das tendências das atuais políticas públicas. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 6, n. 2, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educaçãoemperspectiva/article/view/6809. Acesso em 10/3/2024.

MOROSINI, Marília Costa e FERNANDES, Cleoni Maria Barboza. Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Revista Educação Por Escrito, Volume 5, N°2. Editora PUCRS: Porto Alegre, 2014. Disponível em revistaseletronicas. pucrs.br/porescrito/article/view/18875/12399. Acesso em 20/03/2023.

NETO, Diógenes Valdanha., WHITAKER, D. C. A., FIAMENGUE, E. C., & Vasconcelos, V. O. de. (2018). Infância, educação e meio ambiente: representações de crianças da RESEX do lago do Cuniã/RO. Retratos De Assentamentos, volume 21, número 2, 2018. Disponível em retratosdeassentamentos.com/index.php/retratos/ article/view/317. Acesso em 17/11/2024.

SANTOS, Helma. C.; FERNANDES, Maria Lídia Bueno. Sobre os espaços-tempos de brincar na escola: o que nos comunicam os brincantes? Revista Educação, número 48, UFSM, Santa Maria, 2023. UFSMão, 48(1), e111/1–22. Disponível em https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/69594. Acesso em 20/12/2024.

SARMENTO, M, J. As culturas da infância nas encruzilhadas da segunda modernidade. In: SARMENTO, M. J.; CERISARA, A. B. Crianças e miúdos: perspectivas sócio-pedagógicas da infância e educação. Editora Porto: ASA, 2004

SILVA, Helen. M.; MACHADO PACÍFICO, Juracy.; PEREIRA, Leiva C. A representação cultural nas brincadeiras infantis de crianças que vivem no campo, em Ji-Paraná/RO. Revista Exitus, [S. l.], v. 12, n. 1, p. e022002, 2022. Disponível em: https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1692. Acesso em: 3/10/2024.

SILVA, Luciano P; OLIVEIRA, Ivanilton J.; GOMES, Carlos E. A Região Integrada de Desenvolvimento do Distrito Federal e Entorno – RIDE/DF e sua (Des) Organização Social, Espacial e Econômica. Revista Ateliê Geográfico. Goiânia, 2023. Disponível em: https://revistas.ufg.br/index.php/atelie. Acesso em 20/12/2024

SILVA, Jorge Luiz Barcellos e CARVALHO, João do Prado Ferraz. Entrevista com Jader Janer Moreira Lopes. Revista Olh@res, Guarulhos, v. 2, n. 2, p. 301-334. Dezembro, 2014. Disponível em periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/310/99. Acesso em 20/02/2024.

Published

2025-11-12

How to Cite

Lima, D. P. das N. S., & Fernandes, M. L. B. (2025). INTERDISCIPLINARY DIALOGUES BETWEEN THE GEOGRAPHY OF CHILDHOOD AND RURAL EDUCATION. Revista De Geopolítica, 16(5), e936. https://doi.org/10.56238/revgeov16n5-124